Stor etterspørsel etter Xpeng

Det er bare et par måneder siden de første eksemplarene av Xpeng G3 ble utlevert i Norge, som første land i Europa. Nå er neste forsendelse på vei. Den norske importøren, Zero Emission Mobility, opplever høy etterspørsel etter Xpeng G3.

- De litt over 200 Xpeng G3 som kommer nå ble så og si revet vekk før vi rakk å få de på båten. Det er stor etterspørsel etter Xpeng G3, sier Espen Strømme, daglig leder i den norske importøren Zero Emission Mobility. Han kan likevel love at det blir flere forsendelser og muligheter for potensielle kunder fremover.

Hos Xpeng Motors opplever de også gode tilbakemeldinger etter første utlevering, og ser konturene av stor etterspørsel fra hele Europa. Xpeng har også oppskalert produksjonen for økt etterspørsel. I januar satte de enda en rekord med 6015 leverte elbiler til det kinesiske markedet, en økning på 470% sammenlignet med januar 2020.

- Vi ser enorme muligheter og etterspørsel etter våre teknologisk avanserte elbiler, spesielt på det europeiske markedet. Våre konkurransedyktige biler er godt rigget til å møte etterspørselen etter slike biler i markedet, sier He Xiaopeng, CEO og styreleder i Xpeng.

Forsendelsen markerer også et viktig steg i Xpengs internasjonale satsing, hvor Europa står i hovedfokus. I løpet av året vil Xpeng G3 bli lansert i flere europeiske land, og i tillegg vil Xpeng P7 komme på markedet.

- Vi har en differensiert og fokusert tilnærming med en sterk forpliktelse til å bygge vår tilstedeværelse i de internasjonale markedene på lang sikt. Planen er å introdusere Xpeng P7 til det europeiske markedet i løpet av 2021, sier Xiaopeng.

Ruller ut første softwareoppdatering

I snitt har Xpeng lansert en ny oppdatering hver måned for det kinesiske markedet. I februar kommer også den første oppdateringen for de norske bilene, kun en måned etter de ble utlevert. Oppdateringene på Xpeng G3 skjer vanligvis «OTA» - altså over nettet, direkte til bilen. For å sikre en problemfri oppdatering og funksjonalitet vil den første oppdateringen utføres i regi av et Xpeng-autorisert verksted.

- Det at software-oppdateringer vanligvis foregår over nett mener vi vil skape en sømløs opplevelse for kundene våre. Fremtidens bilhold handler om tilkoblede kjøretøy som ikke i samme grad trenger innom verksted. Xpeng er en av få biler som er tilrettelagt for dette, sier Strømme.

Den første norske softwareoppdateringen inkluderer blant annet optimaliseringer på flere funksjoner, bedre stemmestyring av navigasjon og systemkontroll, samt andre smårettinger som er oppdaget i startfasen. Oppdateringen er fullt utviklet hos utviklingsavdelingen til Xpeng og tilpasset norske forhold.

- Xpeng lanserer nesten månedlige oppdateringer, og vi gleder oss til å stadig introdusere nye funksjoner som gjør bilen enda smartere, enklere og gir en bedre kjøreopplevelse for våre kunder, sier Strømme.

XPENG Motors er en av Kinas ledende selskaper innen smarte elektriske biler. Selskapet designer, utvikler, produserer og selger smarte elbiler som er sømløst integrert med ny teknologi som AI og avanserte førerassistenter. XPENG har satset på en egen utviklingsavdeling og intelligent produksjon for å gi sine kunder en bedre mobilitetsopplevelse. I dag jobber ca. 60 % av de over 10.000 ansatte med utvikling og intelligente løsninger. Ledende eksperter fra internett-, bil- og teknologibransjen har gått sammen i ledelsen, med et åpent tankesett og en langsiktig sektorovergripende visjon. XPENG skal skape smarte elektriske biler bygd på teknologi og data, og forme fremtidens mobilitetsopplevelse. XPENG er tilstede med egen organisasjon i Norge og har lansert elbilene G3 og P7. Norge er det første markedet i Europa hvor XPENG har etablert seg.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra XPENG Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Xpeng forsterker Norgessatsingen ytterligere20.9.2021 15:27:48 CEST | Pressemelding

Siden oppstarten i Norge har det skjedd mye rundt selskapet XPENG. Modellen G3 er allerede å se på norske veier, og i sommer åpnet forhåndsbestillingen av flaggskipmodellen XPENG P7. I tillegg er nye forhandler- og serviceavtaler med det nyopprettede selskapet XBI Norge på plass. I løpet av sommeren har det kommet flere norske ansatte, og flere er ventet i løpet av høsten. Nyansatte Elvis Cheng har tatt på seg rollen som daglig leder i den norske XPENG-organisasjonen.