Stopper over en million svindelsamtaler i måneden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har i lengre tid arbeidet sammen med mobilselskaper for å redusere antall svindelforsøk. Både Telenor, Telia, Ice og andre aktører har innført filtrering i nettet som gir svært gode resultater.
— Tiltakene stopper over en million svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene for deres arbeid for å beskytte egne og andres kunder, sier Johannes Myhre Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom.
Norge er et av de første landene i Europa som regulerte teleselskapenes plikt til å sperre spoofede samtaler.
— Svindlerne ser etter nye muligheter, og når det har blitt vanskeligere å nå gjennom på mobilnettet flyttes spoofingen over på fastnettnummer. Nkom jobber for at det skal være trygt å bruke elektronisk kommunikasjon, og vi er derfor glade for at bransjen nå sperrer anrop fra utlandet som har norske fastnettnummer, sier Vallesverd.
Ordet spoofing kan oversettes med lureri eller forledning. I ekom-verden brukes begrepet om illegitim manipulering av telefonnummer.
Nøkkelord
Kontakter
Johannes Myhre Vallesverd
Seniorrådgiver i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
jmv@nkom.no
Mobil: 95094409
Bilder
Lenker
Om Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Slik sikres konkurranse i mobilmarkedet10.4.2024 11:42:10 CEST | Pressemelding
Myndighetene mener det er for dårlig konkurranse i mobilmarkedet. Nå vedtas ny regulering som skal sikre lave priser og større valgmuligheter for mobilkunder.
Fem mobilvett-regler til påskefjellet25.3.2024 12:16:44 CET | Pressemelding
Påskefjellet er fint, men også lunefullt. Dersom du er ute for en ulykke, og må ringe nødetatene, må du ha dekning på mobiltelefonen din. — Det er dessverre ikke alle som er klar over det.
Nkom-direktør går av21.3.2024 09:35:26 CET | Pressemelding
Direktør Pål Wien Espen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sagt opp sin stilling. Fratredelsen skjer etter feil håndtering av pendlerboligutgifter. Fungerende direktør i Nkom er fra i dag avdelingsdirektør John-Eivind Velure.
Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi19.3.2024 15:10:07 CET | Pressemelding
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
Tusenvis av kroner å spare, men få benytter sjansen15.2.2024 12:47:23 CET | Pressemelding
Til tross for at det er tusenlapper å spare er det kun 2 av 10 som sier det har byttet mobilabonnement det siste året.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom