Consilio

Stopp sneglene!

Når varmen kommer, følger dessverre sneglene med. Snegler legger opp til 400 egg, derfor må de tas når de er små for å unngå innovasjon, sier produktansvarlig for landets ledende sneglemiddel Nemaslug, Hege Giske, i Nordic Garden. Mai er måneden for å ta kontroll.

Brunsneglene har dessverre kommet for å bli. Privatpersoner og nabolag over hele landet går sammen om å bli kvitt snegleproblemet med naturlige nematoder som tar livet av sneglene.  – Ikke vent til at hagen er full av snegler, avliv dem mens de ennå er små, oppfordrer Giske. Da er de lettest å fjerne og de rekker ikke å formere seg. Namaslug virker dessuten best på de unge sneglene.

Naturlig utryddingsmekanisme

Det er de naturlige nematodene i Nemaslug som er det best dokumenterte middelet i kampen mot snegler i Norge. - Snegler er kannibaler. Jobben er å sørge for at de får i seg naturlige nematoder som effektivt avliver dem og sørger for at stammen naturlig forsvinner. Når sneglen dør blir de spist opp av de andre sneglene, og da er den naturlige utrydningsmekanismen i gang,  avslutter Giske som beskriver to ulike fremgangsmåter for å ta kontroll over sneglene.

Ølmetoden: Ta en isboks og lag hull i sidene. Dekk bunnen med Lecakuler. Fyll opp med cirka en desiliter øl blandet med Nemaslug. Sneglene kommer inn i boksen og drikker det infiserte ølet. Etterpå forlater de boksen fulle av nematoder og vil naturlig dø i løpet av kort tid. Deretter blir de spist opp og nematodene tar livet av den nye sneglen. Enkelt, renslig og effektivt.

Åtemetoden: Samle rester av frukt og grønnsaker i en bøtte. Tilsett Nemaslug og bland godt. Blandingen legges i små hauger på steder der sneglene trives. Sneglene spiser åte, blir infisert og dør. Denne metoden er nyttig om hele nabolaget går sammen om sneglekampen der man kan legge ut åte på større områder.

FAKTA / Visste du dette om brunskogsneglen?

- Brunskogsnegl ble første gang funnet i Norge i 1988.

- Som voksen er brunskogssneglen alltid ensfarget, og utstrakt måler den 70-150 mm.

- Brunskogsnegl har normalt en ettårig livssyklus. Eggene legges i grupper på 20-50 egg i små jordhuler og andre skjulesteder.  En god sneglesesong kan fostre opp til tre generasjoner.

- At brunsneglen er tvekjønnet og kan legge opptil 400 egg?

- De små sneglene stikker seg bort om vinteren i jordhuler, steinhauger og komposthauger, og neste vår blir de aktive igjen når temperaturen stiger til over 5 varmegrader.

- Du kan forebygge snegleinvasjon ved å holde hagen ryddig. Rak bort løv og fjern annet hageavfall hvor sneglene trives.

Produktansvarlig for Nemaslug:
Hege Giske 918 07 971
Nordic Garden 333 81 810
gartner@nordicgarden.no

Om Consilio

Consilio
Nedre Langgate 32
3126 TØNSBERG

33 30 79 10http://www.consilio.no/

Følg pressemeldinger fra Consilio

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Consilio på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Consilio

Norske revmatikere er bekymret og har et informasjonsbehov rundt familieplanlegging12.10.2020 11:10:48 CEST | Pressemelding

I dag er Verdens Revmatikerdag, en undersøkelse viser at noen revmatikere velger å ikke få barn. Dette viser en undersøkelse utført av Norsk Revmatikerforbund (NRF) blant deres medlemmer. Over halvparten av respondentene i undersøkelsen opplever at informasjonen fra helsevesenet er mangelfull når det gjelder muligheter for svangerskap. – Vi er bekymret for at ukvalifiserte valg gjør at mange velger å ikke få barn, eller får færre barn enn ønsket, sier generalsekretær Bente Slaatten i NRF.

Norske revmatikere er bekymret og har et informasjonsbehov rundt familieplanlegging12.10.2020 07:00:00 CEST | Pressemelding

Noen revmatikere velger å ikke få barn. Dette viser en undersøkelse utført av Norsk Revmatikerforbund (NRF) blant deres medlemmer. Over halvparten av respondentene i undersøkelsen opplever at informasjonen fra helsevesenet er mangelfull når det gjelder muligheter for svangerskap. – Vi er bekymret for at ukvalifiserte valg gjør at mange velger å ikke få barn, eller får færre barn enn ønsket, sier generalsekretær Bente Slaatten i NRF.