Stockwik tillträder RUN Communications

Stockwik Förvaltning AB (publ) har per idag den 17 september 2020 tillträtt RUN Communications AB. Samtliga aktier i RUN Communications har förvärvats. Tillträdet är i enlighet med det avtal om förvärv som ingicks och offentliggjordes den 19 augusti 2020.

Med RUN Communications medräknat bedöms Stockwikkoncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgå till 65,0 MSEK och nettoomsättning till 500,4 MSEK räknat som historiska rullande tolv månader per den 30 juni 2020 i den nu befintliga koncernstrukturen med de övriga portföljbolagen; Admit Ekonomi och Admit Lekeberg (tjänster), TEAM hälso- & friskvård (hälsa), Galdax, Stans Gummiverkstad och Däckcentrum (industri), MBF, BergFast, AFF, KRVVS, Vaxholms Värmeservice och NF Måleri (fastighetsservice). RUN Communications kommer att ingå i segmentet tjänster tillsammans med Admit Ekonomi och Admit Lekeberg.

Transaktionen sker till en total köpeskilling om 80 MSEK, varav 64 MSEK erläggs kontant, 10 MSEK erläggs genom en revers med fyra års löptid och en årlig ränta om 3 procent och 6 MSEK erläggs genom en riktad nyemission av aktier till säljarna av RUN Communications. Antalet utestående aktier i Stockwik förväntas öka med högst 63.224 aktier efter genomförande av denna apportemission, vilket motsvarar en utspädning om högst 1,3 procent.

RUN Communications inriktar sig på drift av IT-infrastruktur, privata och publika molntjänster samt konsulttjänster och har sedan starten år 2003 uppvisat en stabil tillväxt. Företagets tjänster riktar sig mot allt från små kunder till stora internationella organisationer inom ett brett spann av branscher, samtliga med höga krav på funktion och säkerhet som exempelvis statliga myndigheter, bioteknik, konsultverksamhet, bygg samt andra IT- och affärssystemleverantörer.

RUN Communications har under de senaste tio åren växt med i genomsnitt 7 procent per år och har under de senaste tre åren uppvisat en genomsnittlig tillväxt på 9 procent per år. Företagets nettoomsättning uppgår på en rullande tolvmånadersbasis per 30 juni i år till ca 43,8 MSEK med ett rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) om 12,9 MSEK. Företaget har 14 anställda och har säte i Stockholm. Verksamheten bedrivs dock nationellt.

BAKGRUND OCH MOTIV

RUN Communications är en lönsam och etablerad verksamhet med strukturer för självständig drift. VD för RUN Communications Niklas Sjölander, samt teknisk chef Andreas Carbin och övrig befintlig personal kvarstår oförändrad. Verksamheten innehar en etablerad position inom ett område med stadig och konjunkturoberoende efterfrågan. Förvärvet ligger väl i linje med Stockwiks intentioner att förvärva lönsamma bolag med bedömd låg operativ risk.

• Med RUN Communications gör Stockwik sitt hittills största förvärv och kliver in i IT-sektorn. Förvärvet är signifikativt för Stockwik i att dess verksamhet är konjunkturoberoende och mycket stabil. RUN Communications är ett svenskt kvalitetsföretag med nästan 20 års historik och som uppvisar en stadig ekonomisk utveckling. RUN Communications bjuder på fortsatt goda utsikter med sin etablerade verksamhet. Det är med stor glädje vi presenterar detta för våra aktieägare”, säger David Andreasson, VD för Stockwik.
  • ”Stockwik representerar tydligt den sorts värdegrund vi byggt RUN Communications verksamhet på; riskaversion samt metodiskt värdeskapande arbete. För oss har det varit grundläggande att finna en långsiktig ägare och en miljö där vi tillsammans med vår personal kan fortsätta att verka och vidareutveckla vårt erbjudande. Med vår verksamhet får Stockwik också en rådgivande expert kring IT-frågor i koncernen. Vi ser nu fram emot att vara en del av Stockwik och att tillsammans växa och utvecklas i rollen som leverantör av outsourcade datatjänster”, säger Niklas Sjölander, VD för RUN Communications.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 september 2020 kl. 11:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

Touax: Success of the partial buyback of the Undated Deeply Subordinated Bond27.11.2020 17:45:00 CETPress release

PRESS RELEASE Paris, November 27, 2020 – 5.45 p.m. YOUR OPERATIONAL LEASING SOLUTION FOR SUSTAINABLE TRANSPORTATION Success of the partial buyback of the Undated Deeply Subordinated Bond Touax SCA announces today that it has bought back and canceled part of the Undated Deeply Subordinated Bond issued in August 2013, November 2013 and May 2014, for a nominal amount of 24.2 million euros. The outstanding amount of the bonds stands at 26.6 million euros. This operation will enable to optimize the capital structure of the Group and to lower the related costs. Fabrice and Raphaël Walewski, managing partners of Touax Group commented: “The strategic refocusing initiated since 2018 around the long-term rental business of environmentally-friendly transport equipment has allowed a return to growth and profit over the first half of 2020. The capital increase of Touax Rail for 81.9 million euros achieved at the end of September 2020 significantly strengthened the capital of the Rail division and t

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK MUNICIPAL BONDS27.11.2020 16:20:00 CETPress release

Anbudsförfarande kommuner och regioner, 2020-12-01BondsFixed rate notes issued in SEK by Municipalities or Regions with maturity in: 2025 The following issuers are accepted for delivery: Göteborgs Stad Jönköpings Kommun Malmö Stad Nacka Kommun Region Skåne Stockholms Stad Region Stockholm Vellinge Kommun Västerås Stad Delivery may not be made in Bonds purchased by the Counterparty from the issuer less than one week prior to the date for announcing the Specific terms, i.e. the purchase may not have been made after: 2020-11-20BidsBids are made to tel 08-696 69 70 and confirmed in writing by a filled-in Bid form by e-mail to EOL@riksbank.se Bid date2020-12-01Bid times10.00-11.00 (CET/CEST) on the Bid dateRequested volume (corresponding nominal amount)SEK 750 +/- 750 millionHighest permitted bid volume (corresponding nominal amount)The total bid volume from one Counterparty for the two Credit rating classes may not exceed SEK 1 000 million. No bid may contain Bonds exceeding SEK 750 millio