Stockwik tillträder MittX

Stockwik Förvaltning AB (publ) har per idag den 20 maj 2021 tillträtt MittX aluminiumproffset AB. Samtliga aktier i MittX har förvärvats. Tillträdet är i enlighet med det avtal om förvärv som ingicks och offentliggjordes den 17 maj 2021.

MittX omsättning och EBITDA-resultat uppgick för den senaste tolvmånadersperioden per 31 mars 2021 till knappt 28 MSEK respektive 6. Den justerade köpeskillingen på skuldfri basis uppgår till 20 MSEK på skuldfri basis (EV).

Med MittX medräknat bedöms Stockwikkoncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgå till 72 MSEK och nettoomsättning till 608 MSEK räknat som historiska rullande tolv månader per den 31 mars 2021 i den nu befintliga koncernstrukturen med de övriga portföljbolagen.

Transaktionen sker till en köpeskilling om 29,9 MSEK, varav 27,9 MSEK erläggs kontant och 2 MSEK erläggs genom en revers med 2 års löptid och 3 procent ränta. Med förvärvet följer en kassa om ca 9 MSEK. Finansieringen sker genom Stockwiks kassa.

MittX är ett välrenommerat industriföretag verksamt inom design, utveckling och tillverkning av ljusbågar för montering på entreprenad- och lantbruksmaskiner. Företaget är verksamt i en expansiv nisch med intressanta produkter och ett starkt och väletablerat varumärke. Företaget är beläget i Färila, Hälsingland. Verksamheten har bedrivits sedan 1995.

BAKGRUND OCH MOTIV

Förvärvet utgör en lönsam och etablerad verksamhet med strukturer för självständig drift. Stockwik tillsätter i samförstånd med säljare och grundare ny VD. Övrig befintlig personal kvarstår oförändrad. Verksamheten innehar en etablerad position inom ett område med växande och relativt konjunkturoberoende efterfrågan. Transaktionen ligger väl i linje med Stockwiks intentioner att förvärva lönsamma bolag av hög kvalitet och bedömd låg operativ risk och sedan vårda och behålla dem.

• MittX är en utomordentligt välskött metallindustriverksamhet som verkar i en intressant nisch med god utvecklingspotential. Företaget kommer att komplettera Stockwiks verksamhet inom segmentet industri. Vi är väldigt glada över att ha funnit varandra och att nu göra gemensam sak”, säger David Andreasson VD för Stockwik.
  • Vi tror och känner starkt att Stockwik är helt rätt företag att ta MittX vidare på sin expansiva tillväxtresa”, säger grundare Leif Ångman.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 maj 2021 kl. 16:30 (CEST).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

Bavarian Nordic leverer vacciner til Englands beredskab i forbindelse med nye tilfælde af abekopper11.6.2021 19:12:35 CEST | pressemeddelelse

KØBENHAVN, Danmark, 11. juni 2021 – Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at selskabet for nylig er blevet anmodet af de engelske sundhedsmyndigheder, Public Health England (PHE) og Medicines and Health Products Regulatory Agency (MHRA), om at levere koppevaccinen IMVANEX® til vaccination i forbindelse med nye, udefrakommende tilfælde af abekopper i mennesker i England. To relaterede tilfælde er blevet bekræftet og er blevet indlagt på et hospital i Liverpool. Den ene er sandsynligvis blevet smittet i Afrika, hvorfra familien ankom et par dage inden sygdommen brød ud, mens den anden sandsynligvis er blevet smittet af det første tilfælde efter hjemkomsten. Abekopper er en sjælden, men alvorlig sygdom, der naturligt forekommer i det centrale og det vestlige Afrika. Sygdommen er beslægtet med den menneskelige koppesygdom, om end den er mindre alvorlig med en dødelighed, der er estimeret til at være fra 1-10% af tilfældene. IMVANEX (MVA-BN) er godkendt af Europa-Kommissionen til

Bavarian Nordic Assists Public Health England in Response to New Cases of Monkeypox11.6.2021 19:12:35 CEST | Press release

COPENHAGEN, Denmark, June 11, 2021 – Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) announced today that the Company was recently engaged by Public Health England (PHE) and the Medicines and Health Products Regulatory Agency (MHRA) to supply its IMVANEX® smallpox vaccine in response to new cases of monkeypox in the UK. Two related cases were confirmed and admitted to a hospital in Liverpool. One was most likely infected in Africa, where the family arrived from a few days before onset of disease, and a sibling case most likely infected on UK soil by the first case. Monkeypox is a rare, but serious disease, which is endemic in Central and West Africa. The disease is quite similar to human smallpox, although it is less severe with an estimated fatality rate of 1-10%. IMVANEX (MVA-BN) is approved by the European Commission for active immunization against smallpox but has also received approval for monkeypox by the U.S. Food and Drug Administration (FDA) and Health Canada, as the only vaccine approved for