Stockwik publicerar delårsrapport 1 januari - 30 september 2022

STABIL UTVECKLING OCH POSITIVT RESULTAT FÖRE SKATT PÅ RULLANDE TOLV MÅNADER

Stockwikkoncernen redovisar för tredje kvartalet ett EBITA-resultat om 12,2 MSEK jämfört med 11,2 MSEK för motsvarande period året innan. Det tredje kvartalet är för Stockwik normalt det säsongsmässigt svagaste. Det efterföljande fjärde kvartalet är normalt ett säsongsmässigt starkt kvartal.

Ur ett övergripande perspektiv utvecklas Stockwik i sin helhet stabilt och positivt. Den överväldigande majoriteten av våra portföljbolag utvecklas som förväntat och bara några få sämre. Stockwiks inriktning sedan start har varit att investera i konjunkturstabila företag, verksamheter med stark och positiv kultur och högt värdeskapande hos medarbetarna. Detta känner vi har varit en naturlig riskminimering och gör oss trygga i tider som dessa.

För rullande tolv månader redovisar koncernen 718,5 MSEK i nettoomsättning, 81,2 MSEK i EBITDA och 55,9 MSEK i EBITA samt 6,7 MSEK i resultat före skatt. För rullande tolv månader redovisar koncernen proforma 789,9 MSEK i nettoomsättning, 91,8 MSEK i EBITDA och 66,2 MSEK i EBITA samt 15,6 MSEK i resultat före skatt. Nettoskulden uppgick vid periodens utgång till 369,5 MSEK och nettoskuld/EBITDA på rullande tolv månader proforma till 4,0x, vilket är en nivå vi känner oss väldigt bekväma med givet den låga risken vi bedömer att vår affärsmodell innefattar.

Stockwik har ett seniort säkerställt obligationslån utestående om ett totalt nominellt värde på 450 MSEK med förfallodatum den 3 september 2023. Styrelsen och koncernledningen ser för närvarande över möjligheten att refinansiera detta obligationslån och har för detta ändamål givit Nordea Bank Abp och Pareto Securities AB i uppdrag att, i egenskap av arrangörer och joint bookrunners, utvärdera förutsättningarna för en potentiell refinansiering. Gernandt & Danielsson Advokatbyrå har utsetts till legal rådgivare i processen.

PERIODEN 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 526,3 (392,3) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 53,9 (41,1) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 34,4 (24,7) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 22,0 (13,3) MSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -5,3 (-11,4) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -5,0 (-15,8) MSEK
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till -0,81 (-2,46) SEK, efter utspädning till -0,81 (-2,46) SEK

PERIODEN 1 JULI - 30 SEPTEMBER 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 180,7 (133,5) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 19,4 (17,2) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 12,2 (11,2) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 7,8 (7,3) MSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -0,7 (-0,7) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -0,2 (-1,3) MSEK
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till -0,03 (-0,03) SEK, efter utspädning till -0,03 (-0,03) SEK
  • Inlett refinansieringsprocessen av bolagets befintliga obligation

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 november 2022 kl. 08:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

Bilagor

Benteler terminates the previously-announced sale to Tenaris of its Shreveport, Louisiana pipe manufacturing plant5.2.2023 19:20:07 CET | Press release

LUXEMBOURG, Feb. 05, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Tenaris S.A. (NYSE and Mexico: TS and EXM Italy: TEN) announced today that Benteler North America Corporation has exercised its right to unilaterally terminate, effective immediately, the previously-announced agreement for the sale to Tenaris of 100% of the shares of U.S. steel pipe producer Benteler Steel & Tube Manufacturing Corporation. Tenaris is a leading global supplier of steel tubes and related services for the world’s energy industry and certain other industrial applications. Giovanni Sardagna Tenaris 1-888-300-5432 www.tenaris.com

SKEL fjárfestingafélag hf.: Amendment to the financial calendar and previously disclosed information4.2.2023 19:13:54 CET | Press release