Stockwik publicerar delårsrapport 1 januari - 30 juni 2021

STOCKWIKS LÅNGSIKTIGA EXPANSION FORTSATTE UNDER DET ANDRA KVARTALET

I maj förvärvades MittX aluminiumproffset AB, ett välrenommerat industriföretag verksamt inom design, utveckling och tillverkning av ljusbågar för montering på entreprenad- och lantbruksmaskiner. Bolaget passar mycket väl in i vår strategi att förvärva välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. MittX har fått en flygande start inom Stockwikfamiljen, vilket kommer avspeglas i Industrisegmentets vinstutveckling framöver. Stockwik genomförde även en riktad nyemission vilken inbringade såväl 143 MSEK som nya starka ägare. Under det andra kvartalet föll dock rörelseresultatet (EBITA) jämfört med det första kvartalet i år, vilket såklart är en kortsiktig utveckling vi inte är nöjda med. Ett par större anläggningsprojekt inom Fastighetsservice tynger resultatet. Felräkning av fraktioner och därmed högre kostnader för massor i samband med grundarbeten utgör den huvudsakliga förklaringen. Rutinerna kring detta är skärpta. Dessa projekt är också avslutade under kvartalet och kommer sålunda inte att ytterligare belasta resultatet framgent.

För rullande tolv månader redovisar koncernen proforma 621,9 MSEK i nettoomsättning och 61,2 MSEK i EBITDA. Nettoskulden uppgick vid periodens utgång till 209,9 MSEK samt att nettoskuld/EBITDA rullande 12 månader proforma uppgick till 3,4x. För rullande tolv månader redovisar koncernen proforma ett EBITA om 39,1 MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI - 30 JUNI 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 263,7 (194,7) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 23,4 (17,5) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 12,6 (10,1) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 5,0 (6,4) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -14,5 (-1,4) MSEK, varav -18,4 (-11,1) MSEK utgjorde avskrivningar och - (-) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till -2,74 (-0,33) SEK, efter utspädning till -2,74 (-0,33) SEK

PERIODEN 1 APRIL - 30 JUNI 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 145,2 (98,4) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 10,2 (11,4) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 4,8 (7,7) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 0,9 (5,8) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -6,9 (2,1) MSEK, varav -9,3 (-5,6) MSEK utgjorde avskrivningar och - (-) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till -1,24 (0,49) SEK, efter utspädning till -1,24 (0,39) SEK

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2021 kl. 08:00 (CEST).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

Gordon Brothers Names Karl Werner President, International Commercial & Industrial21.9.2021 15:00:00 CEST | Press release

Boston, Sept. 21, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Gordon Brothers, the global advisory, restructuring and investment firm, has named Karl Werner President, International Commercial & Industrial. Werner, a former Ritchie Bros. executive, will join the senior leadership team to further develop and execute investment and disposition strategies across the firm’s International Commercial & Industrial practice. He and his team will partner with companies, their investors, lenders and advisors to overcome operational challenges, transform their businesses and dispose of assets. Werner comes to Gordon Brothers with an impressive 30-year track record in global asset management and disposition. He demonstrates innovative leadership in the commercial, industrial and auction industries where his teams have generated more than $1 billion in annual sales. “We are delighted to welcome Karl to Gordon Brothers,” said Frank Morton, CEO of International for Gordon Brothers. “He is a talented and consummate lead

Novozymes is combining cutting-edge science and business expertise to help feed the world sustainably21.9.2021 12:17:09 CEST | Press release

To feed a growing population, Novozymes is inviting all interested parties to help co-create and innovate the future of sustainable protein. By combining science with business expertise Novozymes wants to rethink how protein is made and sourced by enabling a new and progressive industry to provide sustainable nutrition. COPENHAGEN, DENMARK – 21 September, 2021 – As the U.N. Food System Summit sets the stage to bring about tangible, positive changes to the world’s food systems, Novozymes, the world leader in biological solutions, wants to rethink the way we manufacture and source protein. Novozymes announces the launch of the Myco-protein Innovation Call – a global platform to cultivate new business collaborations to scale up the most promising innovations and ideas around how to use fungi as a source of protein. “Realizing the importance of rethinking how we expand the adoption of plant-based protein and how we meet an increasing demand for sustainable nutrition, Novozymes is launching