Stockwik förvärvar Trainparts Sweden

Solna den 5 maj 2022

PRESSMEDDELANDE

Stockwik Förvaltning AB (publ) har ingått avtal om förvärv av Trainparts Sweden AB (”Trainparts”). Stockwik förvärvar samtliga aktier i Trainparts. Trainparts är ett välrenommerat industriföretag med inriktning på underhåll, ombyggnad och nytillverkning av bladfjädrar, buffertar och draginrättningar till järnvägsfordon. Trainparts arbetar även med andra produkter för vagnsunderhåll såsom bromsklosskilar, centruminlägg, fotsteg, handtag, bussningar och andra slitdelar och reservdelar. Detta gör Trainparts till en komplett leverantör av utrustning till järnvägsfordon. Trainparts är beläget i Bollnäs och omfattar drygt 8 anställda. Verksamheten har bedrivits sedan 1989.

För den senaste tolvmånadersperioden, per den 31 mars 2022, uppgick Trainparts nettoomsättning till strax under 17 MSEK. EBITDA-resultatet uppgick för motsvarande period till knappa 3 MSEK.

Transaktionen sker på skuldfri basis till en EBITDA-multipel om drygt 5,5x.

BAKGRUND OCH MOTIV

Förvärvet av Trainparts utgör en lönsam och etablerad verksamhet med strukturer för självständig drift och passar därmed väl in i Stockwiks ambition att förvärva välskötta, lönsamma svenska kvalitetsföretag. Trainparts har i över 30 år levererat reservdelar till järnvägsfordon och har kommit att bli ett mycket omtyckt och uppskattat bolag inom sin nisch.

• ”Trainparts är ett mycket välskött industriföretag med verksamhet inom en intressant och konjunkturoberoende nisch. Denna pärla kommer att komplettera Stockwiks verksamhet inom segmentet industri. Vi är väldigt glada och tacksamma över förtroendet att framöver få vårda och vidareutveckla verksamheten”, säger David Andreasson VD för Stockwik.
  • ”Vi är glada för att vår rådgivare Länia Företagsförmedling kopplade ihop oss med Stockwik som köpare och ser en trygghet i att fortsätta vår utveckling och resa tillsammans. Sedan starten har vi strävat efter att leverera hög kvalitét till våra kunder och tillsammans med Stockwik vill vi fortsätta att höja vår kvalitét”, säger Göran Forsberg, grundare av Trainparts.

Tillträde har ägt rum och konsolideras in i segmentet industri från och med den 1 maj 2022.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 maj 2022 kl. 10:00 (CEST).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

Bombardier Publishes Challenger 3500 Business Jet Environmental Product Declaration22.5.2022 09:45:00 CEST | Press release

Challenger 3500 aircraft Environmental Product Declaration (EPD) provides detailed information about the aircraft’s life cycle environmental footprintIndustry leading super mid-sized business joins flagship Global 7500 asEPDqualifiedChallenger 3500 was designed through a sustainable lens in line with Bombardier’s environmental objectivesThe Challenger 3500 aircraft is already setting the standard as the industry’s leading super mid-size business jet GENEVA, Switzerland, May 22, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Bombardier announced today that it has published an Environmental Product Declaration (EPD) for the industry’s leading super mid-size business jet, the Challenger 3500 aircraft. Following Bombardier’s recent groundwork on making the Global 7500 aircraft the first business jet ever to receive an EPD, the Challenger 3500 aircraft is the first business jet in the super mid-size segment to have an EPD published. The validation, verification, and confirmation of the EPD for the Challenger 350

Media Advisory: Bombardier to Host Special Celebration at the European Business Aviation Conference and Exhibition in Geneva20.5.2022 23:30:00 CEST | Press release

GENEVA, May 20, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Bombardier will host a special live and virtual event at the European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE) in Geneva on Monday, May 23, 2022. The event, led by Éric Martel, President and CEO, Bombardier, will highlight the continued ingenuity, innovation and leadership that is an integral part of Bombardier’s DNA. Date:Monday, May 23, 2022Time:11:00 a.m. – 11:45 a.m. (Central European Time) 5:00 a.m. – 5:45 a.m. (Eastern Time; North America)Venue:Geneva Palexpo Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex, Switzerland Bombardier Booth Z117 For those unable to attend in person, the event will also be available live on LinkedIn and Facebook at the following links: LinkedIn Event: https://www.linkedin.com/events/anewerabegins-unenouvelle-recom6931966844190781440/ Facebook Event:https://fb.me/e/1TJdkC7rS YouTube Event:https://www.youtube.com/watch?v=DdotViyJROc About Bombardier Bombardier is a global leader in aviation, focused on