Stockwik förvärvar Swärds Däckservice

Stockwik Förvaltning AB (publ) har per idag den 17 mars 2021 förvärvat Swärds Däckservice i Jönköping AB. Samtliga aktier i Swärds Däckservice har förvärvats. Swärds omsättning och EBITDA-resultat uppgick för det senaste räkenskapsåret till knappt 27 MSEK respektive 3. Anskaffningsvärdet uppgår till 14,5 MSEK på skuldfri basis (EV).

Förvärvet av Swärds Däckservice sker genom Stockwiks helägda dotterbolag Galdax. Galdax är en rikstäckande däckproducent med hög teknisk nivå och även däckgrossist som tillgodoser marknaden för tunga fordon med den mest kostnadseffektiva lösningen när det gäller nya och regummerade däck. Med en toppmodern anläggning i Vara har Galdax en årlig produktion på närmare 30.000 däck vilket gör företaget till ett av de tre största inom sitt område i Sverige. I befintliga faciliteter finns kapacitet för upp emot den dubbla produktionsvolymen. Verksamheten har bedrivits sedan 2005.

Swärds Däckservice är en komplett däckverkstad som hjälper företag och privatpersoner med däckbyte, lagning, balansering och förvaring. Produkter och tjänster riktar sig såväl till lätta som tunga fordon. Familjen Swärd har bedrivit däckverksamhet i generationer tillbaka och företaget har ett utomordentligt gott renommé i däckbranschen.

Swärds Däckservice i Jönköping kompletterar koncernens befintliga däckverkstäder Stans Gummiverkstad i Uddevalla, Däckcentrum i Hässleholm och Däckbolaget i Växjö.

Transaktionen sker till en köpeskilling om 15,7 MSEK, varav 14,7 MSEK erläggs kontant, 1 MSEK erläggs genom en räntefri revers med 12 månaders löptid. Finansieringen sker genom Stockwiks kassa.

BAKGRUND OCH MOTIV

Förvärvet utgör en lönsam och etablerad verksamhet med strukturer för självständig drift. Swärds Däckservice bidrar till att ytterligare befästa Stockwiks verksamhet Galdax som en av landets absolut ledande aktörer på däckmarknaden. Galdax är en av de tre största producenterna i Sverige av regummerade lastbilsdäck och en betydande aktör i grossistledet för nya däck. Swärds VD och grundare samt övrig befintlig personal kvarstår oförändrad. Verksamheten innehar en etablerad position inom ett område med stadig och relativt konjunkturoberoende efterfrågan. Förvärvet ligger väl i linje med Stockwiks intentioner att förvärva lönsamma bolag av hög kvalitet och bedömd låg operativ risk och sedan vårda och behålla dem.

• ”Swärds Däckservice utgör ett utmärkt kompletteringsförvärv till Stockwiks etablerade däckverksamhet inom segmentet industri. Vi breddar vår verksamhet och skapar förutsättningar för att realisera skalfördelar och synergier. Vi befäster ytterligare Galdax position som en av de ledande på den svenska däckmarknaden”, säger David Andreasson VD för Stockwik.
  • ”Vi är otroligt glada över att äntligen vara i hamn med det här förvärvet. I och med affären fortsätter Galdax att både stärka och bredda sin position på den svenska marknaden. Verksamheten är strategiskt belägen i Jönköping och kompletterar våra verksamheter i Uddevalla, Hässleholm och Växjö alldeles utmärkt. Vi kan nu ge en högre grad av service till kunder som behöver våra produkter på ett utmärkt läge utefter E4:an”, säger Claes Amnäs grundare av och affärsutvecklare för Galdax.
  • ”Vi ser att Stockwik och Galdax utgör en trygg plattform från vilken vi långsiktigt säkerställer verksamheten för Swärds Däckservice och dess personal. Vi är mycket glada över att ha funnit en ny ägare med ett tydligt långsiktigt och sunt perspektiv och ser med glädje på framtiden”, säger grundare Jan Swärd.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 mars 2020 kl. 13:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

Active Biotech and NeoTX announce FDA Clearance of IND for Phase II Clinical Trial of Naptumomab19.4.2021 08:30:00 CEST | Press release

Phase IIa trial in non-small cell lung cancer expected to begin enrollment in the US in the second half of 2021 Lund Sweden, April 19, 2021 - Active Biotech AB (publ) (NASDAQ STOCKHOLM: ACTI) and NeoTX today announced that they have received clearance from the U.S. Food and Drug Administration (FDA) for the Investigational New Drug (IND) application of the tumor targeted superantigen naptumomab estafenatox (Naptumomab). The Phase IIa open label trial will evaluate naptumomab in combination with docetaxel in 35 patients with checkpoint inhibitor pretreated, advanced or metastatic non-small cell lung cancer. The primary endpoint is objective response rate as measured by RECIST 1.1 criteria. The trial will also evaluate safety, duration of response, progression free survival, pharmacokinetics and pharmacodynamics. Naptumomab treatment regimens have demonstrated preliminary safety and anti-tumor activity in early-stage clinical trials in solid tumors. Naptumomab binds a genetically enginee

Active Biotech och NeoTX tillkännager IND-godkännande från FDA för klinisk fas II-studie med naptumomab19.4.2021 08:30:00 CEST | Pressemelding

En fas IIa-studie i icke-småcellig lungcancer förväntas starta rekrytering i USA under andra halvåret 2021 Lund, 19 april 2021 - Active Biotech AB (publ) (NASDAQ STOCKHOLM: ACTI) och NeoTX tillkännager idag att man har erhållit godkännande av en Investigational New Drug-ansökan (IND) från amerikanska läkemedelsverket Food and Drug Administration (FDA) för det tumörriktade superantigenet naptumomab estafenatox (naptumomab). Den öppna fas IIa-studien kommer att utvärdera naptumomab i kombination med docetaxel i 35 patienter med avancerad eller metastaserad icke-småcellig lungcancer och som är förbehandlade med checkpoint-hämmare. Det primära målet är objektiv responsfrekvens mätt med RECIST 1.1-kriterier. Studien kommer också att utvärdera säkerhet, responsduration, progressionsfri överlevnad, farmakokinetik och farmakodynamik. Behandlingsregimer för naptumomab har visat preliminär säkerhet och antitumöraktivitet i tidiga kliniska studier i patienter med solida tumörer. Naptumomab binder