Stockwik förvärvar Anders & Peters Däckservice

Solna den 21 april 2022

PRESSMEDDELANDE

Stockwik Förvaltning AB (publ) har ingått avtal om förvärv av två däckverkstäder genom köp av Anders & Peters Däckservice AB inklusive dotterbolaget Däckcenter i Åmål AB (”Anders & Peters Däckservice”). Stockwik förvärvar samtliga aktier i Anders & Peters Däckservice. Förvärvet är ett tilläggsförvärv inom segmentet industri och sker genom Stockwiks helägda dotterbolag Galdax AB, som därmed blir ägare till Anders & Peters Däckservice. Verksamheten breddar och stärker Stockwiks redan befintliga däckverksamhet.

Anders & Peters Däckservice har sedan starten år 2002 inriktat sig på att förse såväl lätta som tunga fordon med däck och service kring däck. Företagens verksamhet bedrivs med hög kvalitet och har en väletablerad position på den lokala marknaden norr om Säffle och i Åmål. Den efterfrågan företagen möter karaktäriseras av stabilitet och låg konjunkturkänslighet. Anders & Peters Däckservice har under många år i följd visat positiva resultat.

För den senaste tolvmånadersperioden, per den 31 mars 2022, uppgick Anders & Peters Däckservice nettoomsättning till knappa 32 MSEK. EBITDA-resultatet uppgick för motsvarande period till knappa 3 MSEK.

Transaktionen sker på skuldfri basis till en EBITDA-multipel om drygt 5x.

BAKGRUND OCH MOTIV

Förvärvet utgör en lönsam och etablerad verksamhet med strukturer för självständig drift. Anders & Peters Däckservice bidrar till att ytterligare befästa Stockwiks verksamhet som bedrivs via Galdax som en av landets absolut ledande aktörer på däckmarknaden. Galdax är en av de tre största producenterna i Sverige av regummerade lastbilsdäck och en betydande aktör i grossistledet för nya däck. Anders & Peters Däckservice ledning, grundare samt övrig befintlig personal kvarstår i verksamheten utan förändring. Verksamheten innehar en etablerad position inom ett område med stadig och relativt konjunkturoberoende efterfrågan. Förvärvet ligger väl i linje med Stockwiks intentioner att förvärva lönsamma bolag av hög kvalitet och bedömd låg operativ risk och sedan vårda och behålla dem.

• ”Anders & Peters Däckservice utgör ett utmärkt kompletteringsförvärv till Stockwiks redan befintliga däckverkstäder på orterna Jönköping, Uddevalla, Hässleholm och Växjö. Genom att nu också finnas på plats i Åmål och i närheten av Säffle befäster Galdax sin position som en av de ledande på den svenska däckmarknaden”, säger David Andreasson VD för Stockwik.
  • ”Vi är otroligt glada över att vara i hamn med det här förvärvet. I och med affären fortsätter Galdax att både stärka och bredda sin position på den svenska marknaden. Verksamheten är strategiskt belägen norr om Säffle respektive Åmål samt kompletterar våra befintliga verksamheter alldeles utmärkt. Vi kan nu ge en högre grad av service till kunder som behöver våra produkter i västra delen av Sverige”, säger Claes Amnäs grundare av och affärsutvecklare för Galdax.
  • ”Vi är mycket glada att fortsätta vår resa ihop med Stockwik. Ända sedan starten har vi strävat efter att leverera hög kvalitét till våra kunder och tillsammans med Stockwik kommer vi kunna fortsätta förbättra kunderbjudandet”, säger Peter Kjellebäck, Anders Karlsson & Peter Leander, säljare av Anders & Peters Däckservice

Tillträde beräknas ske i början av maj 2022.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 april 2022 kl. 10:00 (CEST).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

CONDITIONS FOR SALE OF RIKSBANK CERTIFICATES24.5.2022 09:30:00 CEST | Press release

Bid date, 2022-05-24Auction date2022-05-24Settlement date2022-05-25Maturity Date2022-06-01Nominal amount603 billion SEKInterest rate0.25 %Bid times09.30-10.00 (CET/CEST) on the Bid dateConfirmation of bids to e-mailrbcert@riksbank.seThe lowest accepted bid volume1 million SEKThe highest accepted bid volume603 billion SEKAllocation Time10.15 (CET/CEST) on the Bid dateProjected minimum liquidity surplus during the term1205 billion SEKExpected excess liquidity at full allotment602 billion SEK Stockholm, 2022-05-24

MacGregor has received a significant order to supply comprehensive RoRo equipment to three hybrid powered RoPax ferries24.5.2022 09:00:00 CEST | Press release

CARGOTEC CORPORATION, PRESS RELEASE, 24 MAY 2022 AT 10 AM EEST MacGregor, part of Cargotec, has been selected to supply comprehensive packages of RoRo equipment for three pro-ecological, low-emission vessels powered by four LNG engines of dual-fuel type with battery assistance (hybrid). These RoPax ferries will be built at Remontowa Shiprepair Yard S.A, the largest shipyard of Poland’s shipbuilding group Remontowa Holding, for the Polish ferry company Polskie Promy, part of Polska Żegluga Morska (PŻM). The order has been booked into Cargotec’s 2022 second quarter order intake. MacGregor’s scope of supply encompasses design, manufacturing, transport and installation assistance for the bow and stern equipment together with internal ramps and doors. The bow ramp folding frame solution and mooring rope self tension system increase efficiency by enabling loading at two levels and reduce the turn-around time in port. "Remontowa is known for its professionalism, high quality, and long-term en