Nordic Urban

Stockholm planlegger sjøbad

Nå får Stockholm sitt eget helårs sjøbad. Nordic Urban, som står bak Allas Seapool i Helsinki, ønsker å bygge sjøbad ved gamlebyen i Stockholm. Stockholm kommune og Nordic Urban har over lengre tid hatt dialog om beliggenheten, og nå søker selskapet om dispensasjon fra plankrav for utformingen av sjøbadet.
Nordic Urban, som står bak Allas Seapool i Helsinki, planlegger å bygge sjøbad ved gamlebyen i Stockholm.

Prosjektet ble avduket i Stockholm tirsdag 2. juni sammen med Stockholms ordfører Anna König Jerlmyr og gruppelederne for de fire andre regjerende partiene. Etter planen skal sjøbadet etableres i Munkbrohamnen, like ved Gamla Stans t-banestopp. Stockholm kommune vil allerede 11. juni trolig beslutte å gi dispensasjon til området for sjøbad. Dispensasjonen og sjøbadet har støtte fra byens ledelse og de fem største partiene.

– Sjøbadet har eksistert i Katajanokka i Helsinki – rett ved torget – siden 2017. På kort tid har sjøbadet blitt en av de mest populære destinasjonene i byen. Over 800 000 mennesker besøker området hvert år. Sjøbadet har åpent 365 dager i året, og tilbyr både varmvannsbasseng og sjøvannsbasseng inkludert flere saunaer, sier Raoul Grünstein, CEO of Nordic Urban.

Stockholm er Nordic Urbans femte bekreftede sjøbadprosjekt

– Med sjøbad ønsker vi å skape en ny type urban møteplass der innbyggerne kan få livskvalitet med en nordisk touch. Store byer ligger ofte langs sjøen, men sjøkanten er ikke tilrettelagt for urban bruk. Sjøbad skaper liv i bykjernen og skaper flere fritidsmuligheter for både innbygger og tilreisende, sier Grünstein.

Sjøbadet vil ha bygninger i tre og med nordisk arkitektur. Det tas også hensyn til miljøet i utviklingsarbeidet. Badevannet sirkulerer i et lukket anlegg og det er ingen utslipp til sjøen. I Stockholm er det utviklet et system der bassengvannet blir oppvarmet ved hjelp av sjøvarme og varmepumper.

Inkluderende og bærekraftig byutvikling i Oslo

Kapasiteten på offentlige badeanlegg i Oslo er sprengt, og badetemperaturen i sjøen er ikke alltid like behagelig. Et folkebad er dermed interessant for byen, men spørsmålet er beliggenhet og utforming. Byrådet i Oslo har tidligere uttalt at det vil etablere flere badeplasser og fjordbad langs havnepromenaden, og jobbe for flere badstuer og badehus langs fjorden.

Nå anbefaler en fersk mulighetsstudie, utført av Plan og Bygningsetaten i Oslo, at Sukkerbiten bør bli en grønn oase for byens befolkning og besøkende. Dersom politikerne er enige, kan det dermed åpne opp for et bærekraftig sjøbad. Det blir godt mottatt av Nordic Urban.

– Vi ønsker å bidra til inkluderende byutvikling i Oslo. Et helårs sjøbad med gode servicetilbud til både byens innbyggere og besøkende vil i praksis skape grønne og urbane områder der folk trives året rundt. Vi er klare til å skape varige verdier og gode opplevelser for tusenvis av mennesker i samarbeid med politikerne så snart vi får klarsignal, sier Grünstein.

Skreddersys for Oslo

Et mulig fremtidig badeanlegg vil skreddersys spesielt for Oslo og slik ta vare både på miljø, mennesker og arkitektur. I Helsinki har også flere tusen av byens innbyggere investert egne penger i anlegget og blitt medeiere. Lignende løsning kan også være aktuelt i Oslo.

Et oppvarmet sjøbad i grønne omgivelser vil kunne gjøre byen til et enda bedre sted å leve.  Kombinert med et godt helse- og kulturtilbud vil både barn, unge, voksne og eldre gir det økt livskvalitet.

------------------------------

For mer informasjon:

www.nordicurban.fi

Raoul Grünstein, CEO, raoul.grunstein@nordicurban.fi, +358 40 546 5630

Petteri Lautso, Project Development Director, petteri.lautso@nordicurban.fi, +358 40 568 5507

Bilder

Last ned bilde
Med sjøbad ønsker Nordic Urban å skape en ny type urban møteplass der innbyggerne kan få livskvalitet med en nordisk touch.
Last ned bilde

Om Nordic Urban

Nordic Urban
Sofiankatu 4 C

+358 40 546 5630http://www.nordicurban.fi

Nordic Urban er en Helsinkibasert virksomhet som arbeider med stedsutvikling med fokus på kultur og helse. Mest kjent er Nordic Urban for å ha oppført Allas Sea Pool i havnen i Helsinki. Allas Sea Pool drives av Nordic Urban.

Følg pressemeldinger fra Nordic Urban

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Urban på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.