Stina Talling vil leve livet nå

Stina Tallings nye single "Livet nå" - om å føle at livet står på vent - fanger tidsånden uplanlagt godt.
Stina Talling Livet nå cover

Eg ser på klokka, den går så sakte.
Alt føles så likt og mitt liv står i ro.
Som om noen andre sitte bak rattet.
Eg tenker på alt som eg ikkje får gjort.

Stina Tallings nyeste single, "Livet nå" er en låt som stadig får nye nyanser og perspektiver.
Noe ved låten, som originalt var engelskspråklig, skrevet av Sval, Alexander Pavelich og produsent Tormod Løkling, resonnerte hos den aktive Bergenseren.
Teksten ble oversatt til norsk og låten omarrangert noe, så den i enda større grad reflekterer akkurat denne 17-åringens hverdag og frustrasjoner.
Og så kom Covid 19, og følelsen av avmakt over at livet står på vent resonnerer nok hos de fleste.

"Eg ønsket meg fri fra skolen og mer tid til å jobbe med musikken og YouTube" forteller Stina "Men det var IKKJE dette eg hadde i tankene".

Eg e lei av vente, venter natt og dag.
Sitter under en sky som livet venter bak.
Kan det slutte å regne?
Kan'kje livet starte snart?

Hverdagen som skoleelev innebærer mye stress, kaffe-ånde og at "skyss reiseplanlegger" er det hyppigste søket på google. Det er klart at det er mest gøy å være Influencer-Stina og Artist-Stina, men skolen er en prioritet. Det samme er venner. Og familie.
Team Talling er en sammensveiset gjeng, hvor alle har en - mer eller mindre frivillig - rolle i rampelyset.
"Følgerne mine er veldig opptatt av foreldrene mine, noe eg synes er fryktelig morsomt" forteller Stina "Men det er ikkje så rart, med tanke på kor merkelige vi alle kan være."
Ja, og dette inkluderer storesøster Carina. Som i likhet med Stina har en sterk personlighet.
"Vi lever hvert vårt liv i samme hus. Men de få gangene vi finner på noe sammen er det gjerne fint."

Så store forventninger, føler på presset.
Kordan eg ser ut og ka eg skal bli.
Hodet over vannet, eg prøver mitt beste.
Har du tenkt litt på meg og ka eg har å si?

Siden debuten med "Mer enn god nok" som Stina er veldig stolt av, har det gått slag i slag.
"Eg vet eg er heldig som får oppleve så utrolig mye, og som har så mange muligheter" forteller hun "Men med privilegiet kommer det mye ansvar og mange forpliktelser, og det er ikkje til å unngå at selv det som er gøy kan oppleves som et slags press."
Hun fortsetter "Noen ganger vet eg at presset bare kommer fra meg selv, og ellers har eg lært meg mye om å sette egne grenser og å si ifra når det blir for mye. Så da må eg faktisk bare leve etter mine egne råd om at mitt beste er godt nok, mer enn godt nok."

Alle sier det samme, du må slappe av.
Gjøre alt som de andre, gjøre det du skal.
Men eg giddersje lenger.
For eg har en annen plan.

"Livet nå" handler i stor grad om å ikke la folk fortelle deg hva du skal gjøre. Og, om du ser bort i fra at man faktisk MÅ litt av hvert for å være en del av en familie, et vennskap, et skolemiljø, en nasjon eller som en positiv påvirker på den verdensvide veven, så er det ingen tvil om at det viktigste man gjør er å finne sin egen sannhet og sin egen plan videre.

Gi meg sommer og sol.
Varme kvelder bare oss to.
Drømme dagen bort,
Snike oss opp på taket.
Eg vil leve livet nå.

"Musikk er livet, men det aller beste i livet mitt er alle folkene eg har rundt meg." avslutter Stina Talling "Takk og pris for at eg er glad i familien min som eg nå er helt stuck med. Takk og pris for at eg kan holde kontakten med venner via web. Og takk og pris for at eg kan gi ut musikk selv om alt annet er på vent. Og så håper eg virkelig at sommeren ikkje blir avlyst, eg lengter så sykt etter sol, å henge med venner og å kunne stå på en scene og opptre igjen."

For eg vet om et sted.
Et sted der solen aldri går ned.
Livet går så fort.
Ikkje hold meg tilbake.
Eg vil leve livet nå.

"Livet nå" er noe vi ikke kan være - ute overalt - fredag 27. mars.

Forhåpentlig får Stina Talling mulighet til å fremføre den fra en scene nær deg om ikke så altfor lenge.

Stina Talling Livet nå cover
Stina Talling (c) Alvin Santos

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.