Stilling som toppidrettssjef vil utlyses i månedsskiftet april/mai 2022

Stillingen som toppidrettssjef i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité vil utlyses i månedsskiftet april/mai 2022. Nåværende åremål som toppidrettssjef løper til 30. september 2022.

Stillingen som toppidrettssjef vil fortsatt være en åremålsstilling over fire år med mulighet for forlengelse.

Tore Øvrebø tiltrådte stillingen som fungerende toppidrettssjef i 2013. I 2014 ble det besluttet at toppidrettssjefen i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité skulle være en åremålsstilling over fire år med mulighet for forlengelse. Begrunnelsen var at en slik tidsavgrensning med jevne mellomrom ville gi organisasjonen tilstrekkelig fleksibilitet og rom for fornyelse.

Øvrebø har innehatt stillingen som toppidrettssjef i begge fireårsperiodene fra 2014. Under toppidrettssjef Tore Øvrebø sin ledelse har norsk toppidrett oppnådd imponerende resultater. De norske toppidrettsprestasjonene har også høstet anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt.

I september 2022 utløper nåværende åremål. Stillingen er besluttet videført som en åremålsstilling og det er derfor naturlig at den nå lyses ut. Målet er å ferdigstille ansettelsesprosessen innen utgangen av juni 2022. Tore Øvrebø er velkommen til å søke på lik linje med andre kandidater.

Resolusjon fra NIFs ledermøte 2022: Norsk idrett skal være fri for netthets og mobbing23.5.2022 11:10:22 CEST | Aktuelt

Netthets og mobbing er et problem både i samfunnet og i idretten. En negativ utvikling er at de som tar på seg ansvar i idretten, opplever økt påkjenning gjennom hets og trusler på nett. Dette er et problem for frivillige, tillitsvalgte, utøvere og ansatte i norsk idrett på alle nivå. Om vi ikke tar tak i denne utfordringen, mister vi mange dyktige nåværende og fremtidige ressurspersoner.