Stian Carstensen releases the musical masterpiece "Musical Sanatorium"

Listen to "Musical Sanatorium" here

Drawing inspiration from the wild hills of Carpathia, the endless dark forests of Hyperborea, the ruin-strewn plains of Thrace to the rugged Anatolian plateau, noted multi-musician and composer Stian Carstensen has created a remarkable album that truly reflects his unique and versatile talents. The musical masterpiece "Musical Sanatorium" is out now.

Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed band Farmers Market. He is actively involved in a variety of musical genres and plays an increasing number of solo concerts, classical and jazz, and folk music at festivals all around the globe. He is a multiple prize-winning recipient of music industry awards and has collaborated with several prominent artists on numerous projects. He was recently nominated for the prestigious Nordic Council Music Prize 2021 based on "Musical Sanatorium". Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible.

Stian is a fifth-generation accordion player from the constitutional village of Eidsvoll in Norway, where he learned to play by older fiddlers and accordion players as a child. Stian has traveled far and wide to pursue musical stimuli for the past 25 years, especially in the Balkans. His musical expertise and inventiveness are unprecedented.

"Musical Sanatorium" is a conceptual album exploring the world of Balkan music's odd rhythms with the tonal language of European classical music with exclusive original compositions. The instrumentation is a vast smorgasbord consisting of different guitars, ocarinas, bassoon, French horn, choir, accordion, pedal steel guitar, organ, bagpipes, kaval, analog synthesizers, strings, harp, timpanis, drums, and bass. The overall sound of this album is monumental, evoking 70s music and classic film scores.

As a renowned "style-bender" of reputation, Stian naturally attracts a distinct caliber of musical collaborators, and contributing artists include talents such as Mike Patton, Ola Kvernberg, Jacob Collier, Todd Terje, Jarle Vespestad, Audun Sandvik, Atle Sponberg, Bjarne Magnus Jensen, Sidsel Walstad, Torbjørn Dyrud, Pål Hausken, Gabriel Carstensen Øien, Finn Guttormsen, and Marinette Tonning-Olsen.

Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" from the album on May 21st. The single was released alongside an epic music video that premiered on Norway's National TV channel NRK on the esteemed show "Hovedscenen". It is a cinematic piece of art straddling the liminal boundaries between dream and nightmare.

"Hippocampus Serenade" video: https://youtu.be/KgXi6WNC920

Quotes:

"Farmers Market is my favorite band on the planet."

• Michael Brecker

"Stian Carstensen is reinventing music."

• De Volkskrant

"Stian is a world-class musician."

• Fiona Talkington, BBC

"Stian is a musical genius."

• Mike Patton

Grappa Musikkforlag AS, established in 1983, is one of Norway's oldest and biggest independent record companies. The company represents prominent Norwegian artists, and the catalog consists of more than 35 000 tracks in all genres of music.

Mer musikk fra Kristiania Magiske Tivolitheater!3.12.2021 11:01:34 CET | Pressemelding

Årets julekalender, «Kristiania Magiske Tivolitheater» er et storslått juleeventyr fra gamle dager, den gang Norges hovedstad het Kristiania. Her får man servert magi, vennskap, kjærlighet og en hel del spenning hver eneste dag frem til julaften. De siste ukene har vi fått høre singlene Magi (Sebastian Zalo), De andres lys, Du går aldri alene og Lille Spurv (Helene Bøksle), og nå er også resten av sangene sluppet på albumet "Kristiania Magiske Tivolitheater - Sangene fra serien". Musikken i serien er knyttet til handlingen i historien om ti år gamle Luka og Tivoliet. Komposisjonene av Sindre Hotvedt har sitt eget sound basert på miljøet og tiden historien utspiller seg i, kombinert med moderne tonespråk og uttrykk, krydret med julens budskap. Hør hele albumet til Kristiania Magiske Tivolitheater her! Stjernespekket serie I tillegg til en imponerende rolleliste med barneskuespillere, får vi et gjensyn med flere kjente og kjære fjes i løpet av adventstiden på NRK. I tillegg til Lena Kris

AFFE med ny julelåt!3.12.2021 09:56:25 CET | Pressemelding

Kristin Seiersten og Bjørn Lindquist fortsetter å utvikle AFFE-universet. Lytt til AFFES nye julesang her! "Med en supermann i lomma" er en sjarmerende, fengende og sprudlende låt med et underliggende budskap om hvor viktig det er å tenke på andre rundt seg. Den omtenksomme, nysgjerrige og kreative fireåringen har laget en julegave helt selv. En plastelina supermann som skal hjelpe deg å føle deg trygg og gjøre jula ekstra bra.Men hvem trenger den aller mest? I tillegg til utgivelse av julelåt, har AFFE også laget en egen julekalender med 24 forslag til aktiviteter de voksne kan gjøre sammen med barna sine gjennom adventstiden.

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.