Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021.

Read more about the nominees here.

Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021.

Watch "Hippocampus Serenade" music video

Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances.

His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of what to expect from the album. Each track title combines cerebral elements and traditional dances, stimulates the mind with effervescent imagery, and evokes a contemplative reverie that will linger long in the listener's afterthoughts.

As a renowned "style-bender" of reputation, Stian naturally attracts a distinct caliber of musical collaborator. In Hippocampus Serenade he has utilized the talents of Ola Kvernberg, Jarle Vespestad, Finn Guttormsen, Audun Sandvik, Atle Sponberg, Bjarne Magnus Jensen, Sidsel Walstad, Torbjørn Dyrud, Pål Hausken, Gabriel Carstensen Øien, Finn Guttormsen and Marinette Tonning-Olsen. Instruments used on this track include mellotron, viola, violin, cello, Bulgarian flute, timpani, pedal steel, harp, french horn, 12-string acoustic guitar, baryton guitar, bass, organ, drums, and percussion.

The music video for "Hippocampus Serenade" is an epic and cinematic piece of art straddling the liminal boundaries between dream and nightmare, where we are introduced to the Musical Asylum. The only escape is through sublimation of self within the very music, causing so much dissonance to the psyche in the first place. The talented crew and co-creators include Norwegian artist Lars Elling and British cult phenom Dave Mckean.

Contributing artists to his upcoming album include Ola Kvernberg, Mike Patton from Faith No More and Tomahawk, and young Brit wünderkind Jacob Collier and Todd Terje. The overall sound of this album is monumental, evoking 70s music and classic film scores.

Grappa Musikkforlag AS, established in 1983, is one of Norway's oldest and biggest independent record companies. The company represents prominent Norwegian artists, and the catalog consists of more than 35 000 tracks in all genres of music. The classic catalog is marketed through Simax Classics. Folk and world music is released on the Heilo label, which Grappa took over in 1995. Besides representing the labels Blue Mood (blues and country), Hubro (contemporary jazz), and Barneselskapet (children's music), Grappa is also engaged in several other music companies such as Drabant Music and Rune Grammofon. Grappa is the Norwegian Music Publishing company with the most nominations for the Norwegian Grammy, Spellemannprisen

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!

The Source er ute med nytt album!15.10.2021 10:36:17 CEST | Pressemelding

The Source er en kvartett med lang fartstid, nå bestående av Øyvind Brække (trombone), Trygve Seim (saksofon), Per Oddvar Johansen (trommer) og Mats Eilertsen (bass). Etter flere årstidsrelaterte utgivelser som «The Source: of: Christmas», «The Source: of Summer» er det nå en ren kvartettutgivelse som foreligger. Musikken er signert alle medlemmene i kvartetten og spenner over et stort register: Raga, Shuffle, swing, lyriske partier, improvisasjon, heftig trombone- / tromme- duo med mer. Albumet "... but swinging doesn´t bend them down" er ute 15. oktober!

Nils Øklands tingingsverk til Vossajazz foreviges på plate!8.10.2021 10:27:26 CEST | Pressemelding

Glødetrådar, tingingsverket for Vossajazz 2016, er et slags «tilbake til røttene» for Økland. Voss har vært en viktig del av hans musikalske utvikling, både på 80-tallet som student og senere som musikalsk leder på Ole Bull Akademiet (1989-95). Tiden på akademiet gav viktige impulser til utvikling av hans karakteristiske, personlige stil: en blanding av jazz, fri improvisasjon, samtidsmusikk og folkemusikk.