Stian Blipp og Helene Olafsen leder Senkvelds juledugnad på TV 2!

19. desember inviterer TV 2 og Røde Kors til «Senkvelds juledugnad» – en direktesendt TV-sending til inntekt for Røde Kors sitt arbeid for barn i krig og konflikt, ledet av programlederduoen Helene Olafsen og Stian Blipp.
Programledere Stian Blipp og Helene Olafsen. Foto: Espen Solli/TV 2

Lørdag 19. desember inviterer TV 2 og Røde Kors til en varm juledugnad fylt med kjente artister, gjester og underholdningsinnslag. «Senkvelds juledugnad» er en videreutvikling av TV 2s «Juleaksjonen», og ledes i år av programlederne Helene Olafsen og Stian Blipp. Den direktesendte TV-sendingen er i samarbeid med Røde Kors sitt arbeid for barn i krig og konflikt, hvor vi sammen kan bidra til at de som behøver det aller mest får tilgang på helsehjelp, rent vann og medisiner.

– Årets juledugnad er en samlende og viktig sending der kjente mennesker fra hele landet går sammen for å støtte Røde Kors’ arbeid for barn som er rammet av krig og konflikt. Vi håper alle der hjemme har lyst til å være med på en helaften fylt med varme, latter, musikk og rørende historier, i skikkelig dugnadsånd. Slik at vi sammen kan skape julens fineste gave, til de aller minste som trenger det mest, sier programredaktør i TV 2, Kathrine Haldorsen.

– Verden har vært gjennom et krevende år, og det er rekordstore humanitære behov. 1 av 6 barn vokser opp i krig og konflikt, og var allerede hardt rammet før pandemien. Røde Kors er til stede for mange av de mest utsatte barna med legehjelp, rent vann og håp. Vi gleder oss til en meningsfull TV-kveld sammen med flotte gjester og artister. Vi håper også at mange seere ønsker å bidra ved å bli Røde Kors-faddere, slik at vi sammen kan skape endring og hjelpe de mest sårbare. Midlene fra fadderne skal brukes til å gi enda flere barn helsehjelp i land som Syria, Libanon, Afghanistan og Colombia, sier markedsdirektør i Røde Kors, Cecilie Thuv.

Julestemning, giverglede og nestekjærlighet

– Vi håper på å lage et skikkelig godt sted å være rett før jul. Masse deilig julestemning, kjente og kjære fjes, musikk og latter – alt for en veldig god sak, sier Helene Olafsen.

– Man skal se på for å få en varm dusj med julestemning og enda viktigere, giverglede og nestekjærlighet. Seerne kan vente seg et liveshow spekket med artister, fine innslag, julegran, snø og masse kjærlighet, sier Stian Blipp.

Den landsdekkende «Fadderduellen» ledes av kjente ansikter, og konkurransen er i gang allerede nå. Fadderduellen representeres i studio av kjendispanelet som består av: Samuel Massie, Per Kjerstad, Marit Andreassen, Iselin Shumba, Terje Sporsem, Birgit Skarstein og Regina Tucker, bedre kjent som MYRA. Hvilken landsdel klarer å skaffe flest Røde Kors-faddere?

– Fadderduellen er et landsdekkende initiativ som viser engasjement og giverglede fra hele landet! Vi kårer hvilken landsdel som klarer å mobilisere best og skaffe flest faddere i løpet av sendingen og tiden før, sier programredaktør i TV 2, Kathrine Haldorsen.

Helene og Stian gleder seg til en helaften fylt med varme, show, humor og musikk

– Jeg gleder meg til å lede Senkvelds juledugnad! Det å kunne gjøre dette prosjektet sammen med Røde Kors er jeg utrolig stolt og ydmyk over å få lov til. Jeg tror dette blir skikkelig fint, sier Blipp.

– Jeg tror dette blir en skikkelig fin avslutning på et elendig år, påpeker Olafsen.

I «Senkvelds juledugnad» gir Astrid Smeplass oss en spesialversjon av låta "Years", og Maria Menas juleklassiker "Home for Christmas" har 10-års jubileum og markeres med en unik fremførelse av Maria selv. Videre byr Emma Steinbakken på julestemning når hun fremfører tittellåta "Stay with me" fra «Hjem til jul» sesong 2, og folkrockbandet Staut gir oss sin versjon av Coldplays "Christmas lights", nemlig Valdres-versjonen "Se stjerna skin".

I kjent Senkveld-stil får Helene og Stian besøk i sofaen av Emilie Nicolas, Ella Marie Hætta Isaksen, Øystein "Pølsa" Pettersen, Grace Bullen og fler. Vi får også et gjensyn med blant annet Sondre Lerche, Lasse Matberg, Glenn Jensen, Nils-Ingar Aadne, Hanne Krogh, Erik Thorstvedt og Knut Marius Djupvik.

Senkvelds juledugnad sendes på TV 2 og TV 2 Sumo lørdag 19. desember fra kl. 20.30.

Kontaktinformasjon Røde Kors: Markedsdirektør Cecilie Thuv, 982 23 043

Tara NilsenPR- og medierådgiver

Pressekontakt for TV 2 hjelper deg, Tid for hjem, Tid for hage, Sledheads, Senkveld med Helene og Stian, Blipp vs. Snøløs og Senkvelds juledugnad.

Tel:92822508tara.nilsen@tv2.no

Programleder Helene Olafsen. Foto: Espen Solli/TV 2