Stevning sendt på vegne av Clas Brede Bråthen.

Som varslet har LOs advokater nå sendt stevning mot Skiforbundet. 17 år som ansatt er ikke midlertidig mener HK i Norge.

- Vi får mange spørsmål fra media om «Bråthen-saken», derfor velger vi å opplyse at det i dag er sendt stevning til Oslo tingrett sier Marit Håvemoen fra Advokatene i LO.

I søksmålet krever Bråthen fast ansettelse etter 17 år i stillingen som sportssjef for hoppgrenen i Norges Skiforbund. I stevningen anføres at det unntaket idretten har for midlertidig ansettelse ikke kommer til anvendelse i saken, og at det foreligger en omgåelse av den beskyttelse som arbeidsmiljølovens stillingsvernsregler gir.

Bråthen er medlem av Handel og Kontor i Norge, LOs tredje største forbund. Forbundet organiserer mange som jobber innenfor idretten i Norge.

- 17 år er ikke midlertidig. Sånn skal det ikke være i det norske arbeidslivet sier forbundsleder Christopher Beckham.

Det kreves videre dom for at den advarsel som Bråthen mottok 22. desember 2020, utløst av en uttalelse han hadde gitt til Dagbladet om manglende prioritering av kvinnehopp, er urettmessig. Bråthen har ved denne uttalelse ikke gått ut over den ytringsfrihet han har som arbeidstaker.

Det kreves videre erstatning på bakgrunn av at Bråthen er utsatt for ulovlig gjengjeldelse etter varsling. Bråthen varslet om uverdige arbeidsforhold for de ansatte i NSF Hopp, og det gjøres gjeldende at NSF sin behandling Bråthen, som til slutt endte med NSF sin unnlatelse av å videreføre ansettelsesforholdet til Bråthen etter 17 år i stillingen som sportssjef, er et brudd på forbudet mot gjengjeldelse etter arbeidsmiljøloven.

- Dette er en dårlig sak for hele idretten, og NSF har hatt nok tid allerede til å gjøre det som er riktig sier forbundsleder Christopher Beckham.

Han forventer at Skiforbundet nå blir mer imøtekommende.

Bråthen synes det er svært beklagelig at han må gå til søksmål. Bråthen sitt primære ønske er at hoppgrenen kan få arbeidsro inn mot en særdeles viktig sesong, med både OL i Beijing og VM i skiflyvning på hjemmebane. Han har derfor akseptert det forslaget til løsning ble presentert for ham forrige uke, og som ledergruppa i hopp og hoppkomiteen har stilt seg bak.

- Hva som skjer videre med søksmålet vil bl.a. avhenge av om også NSF stiller seg bak vedtaket i Hoppkomitéen sier LO-advokat Marit Håvemoen.

Bråthen ønsker at det praktiseres åpenhet om saken, og har ingen innvending til at stevningen utleveres til media eller andre interesserte. Dersom media ønsker selve stevningen bes det om at dere tar kontakt med Norges Skiforbund.

For videre spørsmål:
For HK i Norge og Christopher Beckham: Kommunikasjonsrådgiver Gjermund Skaar
For advokat til Clas Brede Bråthen: Marit Håvemoen, 91166387

HK i Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen handel, luftfart, kontor, finans og servicevirksomhet. Med rundt 79.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK i Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.