Sterkt resultat og økt markedsusikkerhet

Statkraft hadde et sterkt driftsresultat i kvartalet. Russlands invasjon av Ukraina har ytterligere påvirket enalleredeekstraordinærsituasjon i energimarkedet og økt usikkerheten.

Underliggende driftsresultat var 18 milliarder kroner, en økning på 10,7 milliarder kroner sammenlignet med første kvartal i fjor. Forbedringen var drevet av betydelig høyere nordiske kraftpriser og høyere resultat fra konsernets markedsaktiviteter. Det solide resultatet styrker Statkrafts finansielle kapasitet og evne til å levere på vekststrategien.

Den gjennomsnittlige nordiske systemprisen var 109 EUR/MWh, mot 42 EUR/MWh i samme kvartal i 2021.

- Statkraft oppnådde et sterkt resultat i første kvartal, drevet av høyere nordiske kraftpriser og et solid bidrag fra våre markedsaktiviteter. Russlands invasjon av Ukraina har ført til menneskelige tragedier og usikkerhet rundt tilgang på energi. Krigen har også påvirket en allerede stram markedssituasjon og ført til økt usikkerhet og volatilitet. De høye kraftprisene er krevende for mange konsumenter, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.

- Det presserende behovet for å redusere Europas avhengighet av russisk energi og de økende klimautfordringene krever et høyere tempo i investeringer i fornybar energi. Som Europas største produsent av fornybar energi vil Statkraft fortsette å levere på våre vekstambisjoner mot en utslippsfri fremtid, legger konsernsjefen til.

Reinvesteringer i den nordiske vannkraftporteføljen har høy prioritet og store rehabiliteringsprosjekter er i gang. De årlige reinvesteringene på to milliarder kroner vil optimalisere de nordiske vannkraftverkene for fremtidige krav og sikre pålitelig kraftproduksjon i mange år fremover.

Samlet kraftproduksjon var 18,5 TWh, 2,1 TWh lavere enn i første kvartal i fjor. Nedgangen var primært relatert til norsk vannkraft og tysk gasskraft. De norske vannkraftverkenes fleksibilitet ble utnyttet og kraftproduksjonen, særlig i Sør-Norge, økte mot slutten av kvartalet.

Resultatet etter skatt endte på 11,4 milliarder kroner, en forbedring på 6,6 milliarder kroner fra samme kvartal i 2021.

Netto rentebærende gjeld var 11 milliarder kroner, noe som gir rom for betydelige nye investeringer innen fornybar energi.

I januar solgte Statkraft tre solkraftprosjekter i Nederland og ett i Spania. Alle prosjektene er en del av forretningsmodellen hvor målet er å utvikle og bygge landbaserte vind- og solparker med intensjon om å selge dem for å reinvestere kapitalen i nye prosjekter.

I mars signerte Statkraft en avtale med det tyske kjemiselskapet WACKER som sikrer at om lag 40 prosent av elektrisiteten som brukes av smelteverket for silisiummetall i Trøndelag skal dekkes av vannkraft. Statkraft skal levere til sammen 2,35 TWh sertifisert norsk vannkraft fra 2022 til 2027.

Grønt hydrogen er viktig for å avkarbonisere både industrien og transportsektoren. I april ble Statkraft og Skagerak Energi tildelt støtte fra Enova til å utvikle en fleksibel containerløsning for verdens første hydrogendrevne lasteskip. Statkraft og Aker gikk ut av ammoniakkprosjektet HEGRA. Det ble inngått samarbeidsavtaler med Aker Clean Hydrogen for i fellesskap å utforske mulighetene for grønn hydrogen- og ammoniakkproduksjon i India og Brasil.

I mai ga styrene i Agder Energi (eid 45,5 % av Statkraft) og Glitre Energi sin støtte til en full sammenslåing av de to selskapene. Det nye selskapet blir det største vertikalt integrerte selskapet i norsk kraftsektor med økt effektivitet, investeringskapasitet og kompetanse. Gjennomføringen av fusjonen er betinget av godkjenning fra de ekstraordinære generalforsamlingene i begge selskapene i juli. Det tas sikte på at sammenslåingen skal tre i kraft fra 1. januar 2023.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Kapitalmarkeder:
Funding manager Stephan Skaane, tel: +47 905 13 652, e-post: stephan.skaane@statkraft.com
Senior Financial Advisor Arild Ratikainen, tel: +47 971 74 132, e-post: arild.ratikainen@statkraft.com

Media:
Head advisor Lars Magnus Günther, tel: +47 912 41 636, e-post: lars.gunther@statkraft.com

eller www.statkraft.no

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4800 ansatte i 19 land.

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

ERYTECH Announces the Availability of the Documents for its Annual General Meeting to be held on June 24, 202224.5.2022 22:05:00 CEST | Press release

ERYTECHAnnounces the Availability of the Documents for its Annual General Meeting to be held on June 24, 2022 Cambridge, MA (U.S.) and Lyon (France), May 24, 2022 – ERYTECH Pharma (Nasdaq& Euronext: ERYP), a clinical-stage biopharmaceutical company developing innovative therapies by encapsulating therapeutic drug substances inside red blood cells, today announced the availability of the documents for its Annual General Meeting to be held on Friday, June 24, 2022. ERYTECH’s shareholders are hereby informed of the Annual General Meeting which will be held on June 24, 2022 at 09:00am CEST at the Hôtel Intercontinental Paris – Le Grand, 2 rue Scribe, 75009 Paris (FRANCE). Shareholders may participate in the General Meeting as follows: Attend in person; Voting by mail or by internet on the secure voting platform Votaccess; or Give a proxy to any individual or legal entity of their choice, under the applicable legal and regulatory conditions, or give a proxy to the Chairman of the Shareholde

Data Quality Leaders Unite Around Alation’s ‘Open Data Quality Initiative’24.5.2022 16:50:06 CEST | Press release