Sterkt resultat for Eika Gruppen

(Oslo 11. august 2016) Eika Gruppen oppnådde et resultat før skatt på 188 millioner kroner i andre kvartal 2016 mot 106 millioner kroner i fjor. Hittil i år er resultatet før skatt på 262 millioner kroner mot tilsvarende 199 millioner kroner i 2015.

Eika Gruppens resultat for første halvår gjenspeiles av økt aktivitet og god resultatfremgang i konsernet. Resultatet etter skatt på 150 millioner kroner gir en egenkapitalavkastning på 20,7 prosent.

- Vi er godt tilfreds med den sterke resultatutviklingen i Eika Gruppen. Vi skaper gode finansielle resultater i første halvår, samtidig som vi øker takten på digitale leveranser til lokalbankene, sier Hege Toft Karlsen i en kommentar.

Eika Gruppens leveranser er viktige for å styrke lokalbankens konkurransekraft og deres betydning for mange lokalsamfunn. I følge Norsk Kundebarometer scorer lokalbankene all time high på tillit og går kraftig frem sammenholdt med de andre bankene i årets undersøkelse. Analysene viser også at det er den kompetente og tilgjengelige rådgiveren som kunden oppnår en nær relasjon til over tid, som skiller lokalbankene fra andre banker.

- Lokalbankenes langsiktige og målrettede arbeid for å gi kundene denne ekstra opplevelsen av nærhet og omsorg, solid støttet av Eika Gruppens leveranser, sørger for å styrke lokalbankenes posisjon overfor sine kunder. Det er en kraftfull leveranse til kundene ingen kan matche og som vi vet kundene ønsker – også i fremtiden, sier konsernsjef i Eika Gruppen, sier Toft Karlsen.

Nøkkeltall 1. halvår 2016 1. halvår 2015  Helår 2015
Omsetningsøkning 8,3 % 6,7 % 7,5 %
Combined ratio f.e.r. 85,2 % 87,0 % 80,5 %
Tap i prosent av gj.snitt utlån 1,5 % 1,1 % 1,1 %
Annualisert egenkapitalavkastning 20,7 % 16,4 % 19,2 %
Ren Kjernekapitaldekning (CRD IV) 15,7 % 17,5 % 18,5%

Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen

Eika Alliansen består av 74 lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Eika Alliansen har en samlet forvaltningskapital på over 360 milliarder kroner, nær en million kunder. Eika Gruppen utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen. Eika Gruppens hovedoppgave er å sikre sterke og omsorgsfulle lokalbanker som er en drivkraft for vekst og utvikling, for kunden og lokalsamfunnet.  Eika Gruppens visjon er «Vi styrker lokalbanken ». Gruppen leverer en komplett plattform for bank- infrastruktur, inkludert IT, betalingsformidling og digitale tjenester som gjør lokalbanken konkurransedyktig. Produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kredittbank, Eika Kapitalforvaltning og Aktiv Eiendomsmegling. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontorer i Norge. Eika Gruppen med eierbankene og meglervirksomheten har 3000 ansatte hvorav om lag 450 er direkte knyttet til Eika Gruppen. Eika Alliansen er en av de største aktørene i det norske bankmarkedet og en av de viktigste aktørene for norske lokalsamfunn.