Sterkt resultat for Amedia i 2020

– På tross av pandemien, har vi lagt bak oss et år der vi har styrket journalistikken, avisenes betydning for samfunnet og utvidet det norske mediemangfoldet. Samtidig har vi rustet oss for fortsatt satsing, sier han.
2020-resultatet for Amedia-konsernet, med sine 80 lokalaviser og riksavisen Nettavisen, endte med et brutto driftsresultat på 535 millioner kroner, og et resultat før skatt på 375 millioner kroner.
– Hovedforklaringen på det sterke resultatet er en formidabel vekst i forbrukermarkedet. Antall lesere og abonnenter har økt kraftig. Med 82.500 nye digitale abonnenter i 2020 har vi for første gang flere heldigitale abonnenter enn komplett-abonnenter. Interessen for våre avisers redaksjonelle innhold har aldri vært større. Det ligger en enorm tillitserklæring i dette, og en forpliktelse til fortsatt kraftfull satsing på vesentlig og nær journalistikk i hele Norge, sier Opdahl.
Amedias aviser hadde ved utgangen av 2020 til sammen 677.115 abonnenter, hele 59.400 flere enn ved inngangen til året. Antall heldigitale abonnenter økte med 30 prosent, til 357.000. Amedias samlede opplagsinntekter steg med åtte prosent til rekordhøye 1.806 millioner kroner i 2020.
– Digitaliseringsprosessen har virkelig skutt fart gjennom det siste året. Vårt digitale tilbud er nå vårt største og mest etterspurte. Vi tok et kvantesprang da vi i april åpnet tilgangen til alle våre aviser i ett abonnement. +Alt er en tjeneste vi skal videreutvikle til det beste for våre kunder og det norske samfunnet. Vi virkeliggjør nå visjonen om å levere attraktivt innhold fra hele landet til hele landet. At 120.000 allerede har tegnet et slikt abonnement gjør at +Alt er solid etablert som landets ledende nyhetsplattform på tvers av merkevarer og mediehus. Mer enn 200.000 nordmenn har nå tilgang til +Alt gjennom et betalt abonnement, sier Opdahl.
Samtidig slår effektene av korona-pandemien inn i annonsemarkedet. Samlet sett ble inntektene redusert med 102 millioner kroner i 2020. Annonseinntektene falt med 13 prosent til 1.101 millioner kroner. Annonseringen i papiraviser ble redusert med 25 prosent, mens omsetningen fra digitale annonser økte med sterke seks prosent.
– Papirfallet i annonsemarkedet er naturlig. Mange av virksomhetene som opplever stor effekt av denne kanalen ble direkte påvirket av ulike restriksjoner. Samtidig kompenseres en stor del av fallet gjennom vår digitale vekst, drevet av god innsats, mer digital varehandel og en voldsom nyhetsinteresse, slår Opdahl fast.
De pandemidrevne utfordringene i markedet er også reflektert på kostnadssiden. Både som følge av lavere aktivitetsnivå og av nødvendige tiltak for å møte den krevende markedsutviklingen. Amedia-resultatet i 2020 påvirkes i noen grad av dette, ved at konsernet gjennom året reduserte de samlede kostnadene med 116 millioner kroner mot 2019. Lavere reisevirksomhet, lavere papirforbruk og mindre innkjøp er sammen med reduserte personalkostnader driverne bak denne effekten.
– Det meste av kostnadsreduksjonene var ikke planlagt, men kom som en følge av en bråstopp i annonseinntektene etter 12. mars. Da måtte avisene dessverre permittere store deler av selgerkorpset sitt i en periode. Mediehusene klarte imidlertid å unngå permitteringer av journalister.
Derfor har våre aviser hatt mer enn 1.000 aktive journalister på jobb i hele perioden. 2020 var slitsomt for mange, men sammen har de ansatte i Amedia gjort en enorm innsats og skapt resultater som trygger fremtidige arbeidsplasser og sikrer vår utviklingskraft også fremover, sier konsernsjef Opdahl.
– Vi står fortsatt midt i en pandemi, og må være forberedt på ytterligere turbulens. Men i likhet med resten av samfunnet har vi lært oss å beherske usikkerhet som et slags rammevilkår. I denne situasjonen har vi gjennom utvikling, innsats og god drift lagt nye og solide steiner til på landets demokratiske grunnmur. Det skal vi fortsette med både i år, og i årene som kommer, sier Opdahl.
Amedia (mill. kr) | 2020 | 2019 | Endring |
Driftsinntekter | 3 643 | 3 745 | -102 |
EBITDA | 535 | 520 | 14 |
EBIT | 347 | 316 | 30 |
Resultat før skatt | 375 | 312 | 63 |
EBITDA-margin | 14,7 % | 13,9 % |
EBITDA (mill. kr) | 2020 | 2019 | Endring |
Lokale Medier Norge | 561 | 524 | 37 |
Trykk Russland | 30 | 33 | -4 |
Annen virksomhet | -55 | -37 | -19 |
Amedia har en solid finansiell stilling med en egenkapitalandel på 58 prosent.
Kontakter
Anders Møller Opdahl, konsernsjef, telefon 992 14 528
Gisle Torheim, visekonsernsjef og CFO, telefon 402 80 208
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom