Sterk vekst i legekonsultasjoner på mobil

Fra januar i år til juli i år har den norske helsetech-startupen, Eyr, hatt kraftig vekst i legekonsultasjoner på mobil.
-  Vi har ambisiøse skaleringsplaner og  prosessen med å hente mer kapital er i gang, sier Camilla Kluge Foss i Eyr.  Fra venstre: Markeds - kommunikasjonssjef Maren Synnevåg, founder Karl Martin Lind, Operations Manager Kine Skjervum - Karlsen, CEO Camilla Kluge Foss og CTO Thomas Kolstø. Foto: Thomas Brun/NTB.
- Vi har ambisiøse skaleringsplaner og prosessen med å hente mer kapital er i gang, sier Camilla Kluge Foss i Eyr. Fra venstre: Markeds - kommunikasjonssjef Maren Synnevåg, founder Karl Martin Lind, Operations Manager Kine Skjervum - Karlsen, CEO Camilla Kluge Foss og CTO Thomas Kolstø. Foto: Thomas Brun/NTB.

Det var pandemien som virkelig fikk digitale helsetjenester til å skyte fart. Og trenden ser ut til å fortsette ifølge den norske helse-startupen Eyr.

- Gjennom pandemiens første år skjøt flere av våre tjenester virkelig fart, som legekonsultasjoner hjemmefra. Andre tjenester, som reisevaksiner og legeerklæringer til skoleungdom, bremset derimot opp som følge av regjeringens tiltak. I sommer har vi merket at folk er mer tilbake til normalen; de reiser mer, samtidig som den generelle etterspørselen etter digitale helsetjenester har økt, sier CEO Camilla Kluge Foss i Eyr.

Sterk vekst i Danmark
I januar 2021 hadde selskapet 3423 legekonsultasjoner via mobil. Til sammenligning var det 5639 personer med behov for legehjelp i juli. Selskapet har siden januar hatt en vekst i månedlig omsetning på 87%. I løpet av siste halvår har nær 1 million nye kunder fått tilgang til Eyr, svært mange av disse i Danmark.

- Vi har hatt en sterk oppbygning av våre tjenester i Danmark og vi har inngått flere avtaler med store danske forsikringsselskaper som for eksempel GF Forsikring, Europæiske ERV og Gjensidige.

Eyr lanserte i mars psykolog på mobil og ser en oppadgående trend på at brukerne blir stadig mer vant til å bruke digitale helsetjenester og digitale verktøy.

- Å få hjelp av lege eller psykolog via skjerm blir bare mer og mer vanlig. Vi tilbyr et lavterskel tilbud både på lege og psykologsiden, og vi bidrar til å øke kapasiteten i helsevesenet, sier Kluge Foss.

Sommerboost
Bare i juli har Eyr hatt mer enn 10.000 nye nedlastinger av nye brukere og totalt har selskapet nådd rundt 225.000 brukere i Norge og Danmark.

- Før sommeren lanserte vi en ny tjeneste som ga en voldsomt boost. Den gjorde det mulig for folk i utlandet å få registrert sin koronavaksine gjennom Eyr-appen slik at de fikk utstedt koronapass før de kom inn til  Norge.Det har vært en suksess og tilbakemeldingene fra brukerne er svært positive og gitt en økning i direkte betalende kunder, sier hun.

For å sikre fremtidig vekst og skalering vil selskapet fremover satse på utvikling av andre, komplementære digitale helsetjenester, i tillegg til å selge software som en SaaS-løsning.

- Med bakgrunn i våre ambisiøse skaleringsplaner vil vi de neste månedene starte en prosess for å hente mer kapital og opplever allerede en sterk interesse fra eksisterende aksjonærer, avslutter hun.