Sterk vekst i byggevaremarkedet i 2021
– Den sterke oppgangen i byggevaresalget ble i hovedsak drevet av proffmarkedet, og utviklingen skyldes særlig en unormal økning i prisene på trelast og andre byggevarer sammenlignet med året før, sier Aslaug Koksvik, bransjedirektør for byggevarehandel i Virke.
Medlemmene av Virkes markedsinformasjonsgruppe, som står for 95 prosent av den totale byggevarehandelen, omsatte for 55,6 milliarder kroner i 2021. Det er en økning på 11,4 prosent sammenlignet med 2020.
Stabilt privatmarked
Under koronaåret 2020 var det en kraftig vekst i salget til privatkunder, fordi folk var mer hjemme og brukte penger på hjemmet som ellers ville blitt brukt på reising og annet tjenestekonsum.
I 2021 stabiliserte privatmarkedet seg på et høyt nivå. Også her bidro høyere priser til å holde omsetningen oppe gjennom året. Samtidig var det noen geografiske forskjeller på grunn av smittevernstiltakene.
– I Oslo og Viken måtte mange varehus holde stengt i flere perioder i første halvdel av året på grunn av lokale smitteverntiltak. Dette gjorde at aktørene i regionen ble hardere rammet enn ellers i landet, sier Koksvik.
Mot svakere utvikling
De to pandemiårene har gitt uvanlige og kraftige utslag på byggevaremarkedet, men nå er det grunn til å tro at vekstratene vil falle.
– Når proff- og privatmarkedet har ligget på rekordhøye nivåer og flere av driverne som har stimulert oppgangen de siste årene reverseres, må vi forvente negative vekstrater fremover, sier Koksvik.
De siste årene har det vært flere eierskifter og oppkjøp i markedet, kombinert med høy organisk vekst. Det har gitt sterkere aktører.
– Virkes byggevarestatistikk viser at vi har noen landsdekkende kjeder med betydelige markedsandeler, men at det også er rom for mindre aktører med en mer regional profil å vokse i det norske byggevaremarkedet, avslutter Aslaug Koksvik.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom