Kesko Norge

Sterk vekst for Byggmakker og Onninen i 2020

Kesko Norge, som eier Byggmakker og elektrogrossisten Onninen, omsatte for 7,8 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet endte på 316,6 millioner kroner, i et år med sterk organisk vekst og oppkjøp av Carlzen Fritzøe-kjeden.

– Det har vært et veldig spesielt år. I pandemiens tidligste fase opplevde vi usikkerhet i alle våre forretningsområder. Innenfor byggevare har privatmarkedet vært sterkt gjennom hele pandemien. Omsetningen i bedriftsmarkedet var negativ i månedene etter corona-utbruddet, men tok seg kraftig opp på høsten. Den samme utviklingen ser vi for elektrogrossisten Onninen, der året ble avsluttet meget sterkt, sier administrerende direktør for Kesko i Norge, Hilde Kristoffersen.

I dag legger Kesko-gruppen, som eier Byggmakker, Carlsen Fritzøe og elektorgrossisten Onninen, frem årsresultatene for 2020. Tallene viser at Kesko Norge endte på 7,8 milliarder i total omsetning, en vekst på 20,4 prosent sammenliknet med 2019. Driftsresultatet gikk fra 102 millioner kroner i 2019 til 316,6 millioner kroner for 2020, og er et resultat som også inkluderer oppkjøpet av Carlsen Fritzøe.

– I juli 2020 kjøpte Byggmakker Carlsen Fritzøe, og ytterliggere 25 byggevarehus ble en del av den norske virksomheten. Oppkjøpet av Carlsen Fritzøe styrker vår posisjon i det norske markedet. Vi vil fortsette å jobbe med å skape vekst både organisk og gjennom oppkjøp i Norge, sier Kristoffersen.

Nordmenn brukte høsten til å bygge

– Folk har hatt både tid og lyst til å bruke penger på å pusse opp i dette ekstraordinære året. Nordmenn har i økende grad strømmet til Byggmakker gjennom pandemien. Veksten i fjerde kvartal var rekordhøy, sier Kristoffersen.

Kristoffersen peker ut utstyr og materialer til hage og uteområder som de største vekstvinnerne i privatmarkedet i 2020.

– Svært mange har investert i terrasser, boder, hytter, garasje i løpet av året, så har også griller og belegningsstein hatt en stor vekst. Nordmenn har med andre ord benyttet corona-året til å pusse opp i, men ikke minst rundt huset. Det er kanskje sånn at hjemmekontortilværelsen har gjort det ekstra motiverende å gyve løs på ute-prosjekter, sier Kristoffersen.

De tre største salgsvinnerne hos Byggmakker i løpet av 2020

I disse tre produktkategoriene er salget mer enn doblet sammenliknet med 2019:

• Boder, hytter, garasje og småhus
  • Griller og grillutstyr
  • Terrassebord

Onninen vokser kraftig

Onninen har levert et svært godt år, og har både økt lønnsomhet og tatt markedsandeler. Vi har store ambisjoner og skal bygge videre på det gode momentet i årene som kommer, sier Kristoffersen.

Om Kesko Norge

Kesko Norge
Onninen AS, Høgslundveien 49, Berger Industriområde,
2020 Skedsmokorset