Benchmark Holdings

Sterk start på det nye året - vekst i alle forretningsområder og stor fremgang innen Health

Benchmark Holdings plc (Benchmark) fortsetter den sammenhengende fremgangen og leverte økt omsetning og bedret resultat i finansårets første kvartal. Selskapet, som er en ledende aktør innen biotek for akvakultur, forbereder seg nå på børsnotering på hovedlisten på Oslo Børs.

For Benchmark som har avvikende regnskapsår, var perioden oktober-desember 2022 finansårets første kvartal. Finansåret har startet svært godt med vekst i samtlige forretningsområder.

Omsetningen i kvartalet økte med 36% til 54.5 millioner pund, opp fra 40.0 millioner pund samme kvartal året før. Økning i omsetning, sammenholdt med bedret effektivitet og kostnadsdisiplin medførte i samme periode en økning i justert EBITDA på 61 prosent til 12.1 millioner pund (eksklusive FV justeringer for endringer i biologiske eiendeler) Ordinært driftsresultat endte på – 0.1 millioner pund som er en sterk forbedring fra samme periode året før da driftsunderskuddet var 1.5 millioner pund.

– Den kontinuerlige fremgangen vi viser er et resultat av godt arbeid i alle forretningsområder og det er spesielt gledelig å se at vår virksomhet innen Health avanserer. Stadig flere oppdrettere benytter nå Ectosan® Vet og CleanTreat®, vår nye løsning for skånsom og effektiv behandling av lakselus, sier Trond Williksen, konsernsjef i Benchmark Holdings plc.

Full fart mot Oslo Børs

Benchmark har hovedkontor i Storbritannia og betydelig virksomhet i de fleste store oppdrettsregioner i verden. Selskapet har om lag 800 ansatte i 26 land, og har også betydelig virksomhet i Norge. Enkelt sagt utgjør laksenæringen en viktig kundegruppe i Nord-Europa og Chile. Andre steder er det andre fiskearter og reker som gjelder.

Selskapet har vært børsnotert ved London-børsen siden 2015. Selskapet ble notert på Euronext Growth i desember 2022 og sikter nå mot en snarlig opplisting på hovedlisten Oslo Børs.

– Vi har god progresjon mot målet om å bli notert på Oslo Børs. Dette er verdens fremste børs for akvakultur- og sjømataksjer, og derfor det naturlige stedet også for Benchmark. Her kommer vi tettere på analytikere og investorer som kjenner bransjen godt og som vet å verdsette et selskap som vårt. Det vil være bra for selskapet, og det vil være bra for våre aksjonærer, sier Williksen.

Vekst i alle forretningsområder

Forretningsområdet Genetics økte omsetningen med 41 prosent sammenliknet med tilsvarende kvartal året før og leverte et overskudd på 3.7 millioner pund (justert EBITDA eksklusive FV justeringer for endringer i biologiske eiendeler). Økningen skyldes økt salg og produksjon av lakserogn med førsteklasses genmateriale. Det ble solgt 118 millioner rogn i kvartalet, opp fra 76 millioner året før, en økning som er godt hjulpet av selskapets investering i et nytt inkubasjonssenter på Island. Utviklingen av selskapets satsning på genetikk som vil gjøre oppdrettsreker mer motstandsdyktige mot sykdom fortsetter.

Forretningsområdet Advanced Nutrition økte også omsetningen i kvartalet med 19 prosent og leverte et overskudd på 5.3 millioner pund (justert EBITDA). Dette er Benchmarks største forretningsområde målt i omsetning, og inkluderer virksomheter som fremstiller avansert fôr for rekeoppdrett. Utviklingen er resultat er en følge av god drift, kostnadsfokus og tiltak for økt effektivitet og kapasitetsutnyttelse.

Forretningsområdet Health økte omsetningen med hele 80 prosent sammenliknet med året før og fikk et overskudd på 4.1 millioner pund (justert EBITDA). Et stadig økende antall oppdrettere tar i bruk Ectosan® Vet og CleanTreat®, Benchmarks nye effektive og skånsomme lusebehandling og rensesystem.

Trond Williksen, konsernsjef og Septima Maguire, finansdirektør, presenterer resultatet for kvartalet kl. 09.00 i dag på Hotel Continental, Stortingsgata 24/26, 0117 Oslo.

For ytterligere informasjon om Benchmarks resultater for perioden oktober-desember 2022, se komplett kvartalsrapport og presentasjon som er tilgjengelig på Newsweb og på selskapets hjemmeside her.

For ytterligere informasjon

Trond Williksen, konsernsjef, Benchmark Holdings plc
Epost:
trond.williksen@bmkholdings.com
Telefon: +47 916 30 173

Carina Charlotte Jurs, rådgiver, First House AS
Epost: cj@firsthouse.no
Telefon: +47 920 44 182

Om Benchmark Holdings

Benchmark Holdings
4 Park Square, Thorncliffe Park, Chapeltown, Sheffield
S35 2PH United Kingdom

+44 (0)114 240 9939https://www.benchmarkplc.com/

Om Benchmark

Benchmark er en pådriver for bærekraftig akvakultur med virksomhet som omfatter genetikk, spesialisert ernæring og dyrehelse. Selskapet har tre forretningsområder: Advanced Nutrition, Genetics og Animal Health, og det er representert i 26 land. Det tilbyr produkter og løsninger for oppdrett av laks, reker, bass, bream og tilapia for oppdrettsselskap over hele verden. I Norge har Benchmark hovedsete i Bergen og virksomhet i Salten, Sunndalsøra og på Ås.

Følg pressemeldinger fra Benchmark Holdings

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Benchmark Holdings på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Benchmark Holdings

Et nytt godt kvartal for Benchmark som stadig vokser og styrker sin posisjon som leverandør til oppdrettsselskap over hele verden23.5.2023 08:01:00 CEST | Pressemelding

Benchmark Holdings plc (Benchmark) har avvikende regnskapsår og perioden januar-mars var regnskapsårets andre kvartal. I dette kvartalet økte omsetningen med 13 prosent til 44,4 millioner pund (ca. 600. mill. kr.). Justert EBITDA økte med 32 prosent i kvartalet til 9,7 millioner pund (ca. 130 mill.kr). Seksmånedersperioden fram til og med mars i år var enda sterkere sammenliknet med året før. Omsetningen i første halvår av regnskapsåret 2023 økte med 25 prosent til 98,9 millioner pund (ca. 1,3 mrd. kr). Justert EBITDA i seksmånedersperioden økte med 47 prosent til 21,8 millioner pund (ca. 295 mill. kr.) mens driftsresultat i første halvår endte på 11,4 millioner pund (ca. 150 mill. kr.), nesten tre ganger mer enn året før.