Sterk søkervekst for Fagskolen Kristiania

Fagskolen Kristiania opplever en økning på 42 prosent i antall søkere. Dette kommer samtidig som at fagskolen fra 1. september etableres som et eget selskap for å styrke satsningen på fagskolestudiene.
Annelise Kiønig, rektor ved Fagskolen Kristiania.

Fagskolestudiene ved Høyskolen Kristiania blir nå samlet i et eget selskap under navnet Fagskolen Kristiania. Prosessen startet våren 2017 da stortingsmeldingen «Fagfolk for fremtiden – fagskoleutdanning» ble lagt fram. Her ble det slått fast at det skal satses på fagskole, og at man må ha et tydelig skille mellom driften av fagskole og høyskole. Siden da har man jobbet mot å etablere fagskolen som et eget merkenavn og AS, blant annet ved å ansette en egen rektor.

Den styrkede fagskolen har hatt en markant søkervekst på hele 42 prosent sammenliknet med året før. Fagskolen har blant annet lansert to nye studier – Digital innholdsproduksjon (ettårig) og Spillutvikling (toårig) – som begge opplever gode søkertall.

– Søknadsveksten viser at interessen for spennende fagskolestudier øker, og at flere er på jakt etter praktiske studier som er tett knyttet til næringslivet, sier rektor Annelise Kiønig.

Rett før sommeren kjøpte Fagskolen Kristiania opp Norges Yrkesakademi som tilbyr nettstudier innen helse og oppvekst, samt IT, økonomi og administrasjon. Det er allerede startet et arbeid med å integrere NYA inn under merkevaren Fagskolen Kristiania.

Stortinget vedtok i mai en ny fagskolelov og 1. juli 2018 trådde «Lov om høyere yrkesfaglig utdanning» i kraft. Loven definerer fagskole som høyere yrkesfaglig utdanning og gir utvidede rettigheter for fagskolestudenter. De får blant annet rett til å være del av en studentsamskipnad og det innføres studiepoeng for fagskolestudenter.

– Ny fagskolelov gir bedre rammebetingelser, og ikke minst bedre rettigheter, for våre studenter. Dette danner et godt grunnlag for videre vekst og utvikling for Fagskolen Kristiania, forteller Kiønig.

Fagskolen Kristiania vil fortsatt være tett knyttet til og eid av Høyskolen Kristiania, Ernst G. Mortensens stiftelse, med felles lokaler og delt administrasjon.

Annelise Kiønig, rektor ved Fagskolen Kristiania.
Studiestart ved Fagskolen og Høyskolen Kristiania.
Studiestart ved Fagskolen Kristiania.
Studiestart ved Fagskolen og Høyskolen Kristiania.
Studenter ved Fagskolen Kristiania i Bergen.