Sterk økning i illegale rusmidler

Økningen i veiledningshenvendelser til Akan kompetansesenter om illegale rusmidler økte med 52 prosent årets første ni måneder i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

Over halvparten dreier seg om cannabis, men vi får også henvendelser om amfetamin og kokain. Den typiske henvendelsen er fra ledere som er bekymret for en medarbeider, som regel en mann i alderen 21-30 år. Leder lurer på hvordan situasjonen bør håndteres.

Økningen er markant sammenlignet med tidligere år. Hva som ligger bak økningen vet vi ikke. Kan det være et speil på samfunnsutviklingen?

Med rask håndtering og oppfølging er prognosen god

- Til tross for at sakene ofte er komplekse, er tilbakemeldingene fra norsk arbeidsliv at det er lettere å få til en åpenhet om bruk av illegale rusmidler enn problematisk alkoholbruk. Når den som har problemet raskt får oppfølging, er prognosen ofte meget god. God dialog og samarbeid mellom arbeidsplassen og hjelpeapparatet underveis, er en forutsetning for å lykkes i denne type saker, sier direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege.

Tre råd for deg som har en medarbeider som bruker illegale rusmidler:

1. Forsøk å få medarbeideren til å gå med på en individuell Akan-avtale så fort som mulig. Det er viktig å få til et samarbeid med medarbeideren.
  2. Etabler et samarbeid med bedriftshelsetjenesten eller fastlegen
  3. Avtal jevnlige samarbeidsmøter med medarbeideren og øvrige involverte