Sterk nedgang i sporfeil på jernbanen
(Se statistikken nederst i artikkelen, fordelt på år og hvor feilene skjedde)
I årene 2017-2019 skjedde det til sammen 314 hendelser i jernbanesporene som førte til materielle skader. Dette var hovedsakelig skader av mindre omfang, som det kostet forholdsvis lite å utbedre, men som kan ha ført til forsinkelser og stans i trafikken.
Fra 1. januar 2020 og frem til 30. juni i år har vi kun hatt ni slike hendelser, hvorav to er i 2022.
2018 – året med mye vær
Stort sett er skinnebrudd og solslyng de hyppigste årsakene til skadene. I tillegg har det vært tilfeller av feil på sporveksler og utgliding av masser. Det har også vært ni avsporinger, som har ført til skader på togene.
De svært høye tallene fra 2018 skyldes at sommeren det året var spesielt tørr og varm. Det resulterte i en kraftig økning i antall solslyng. Bane NOR styrket derfor beredskapen og antall kontroller ute i sporet. I tillegg var vinteren 2018 hard med mye snø og streng kulde i store deler av landet, noe som skapte problemer for togtrafikken.
Sikkerheten er viktigst
Som statistikken viser, har vi opplevd en svært positiv utvikling i tallene de siste årene. Vi oppfordrer våre ansatte til å rapportere inn alt av hendelser, enten det dreier seg om uhell, feil, mangler, regelbrudd, eller nestenulykker på jernbanen.
Vi gjør rutinemessig undersøkelser av disse hendelsene, som en del av vårt kontinuerlige sikkerhetsarbeid. Formålet er at vi skal lære og bli stadig bedre, slik at vi unngår både uhell og ulykker. Sikkerheten står alltid øverst på vår agenda.
Vedlikehold – en maraton, ikke en spurt
Bane NOR bygger ny jernbane, vi vedlikeholder og drifter dagens togtrafikk. Fokuset på å holde infrastrukturen i stand er svært viktig. Derfor har vi jobbet gjennom flere år for styrke vedlikeholdet. Vi har konsentrert oss om de delene av jernbanen som har flest reisende og som derfor opplever størst slitasje.
Arbeidet for å bedre togtilbudet for passasjerene og godstransportørene er en maraton, ikke en spurt. Det vil pågå i mange år framover.
Storstilt modernisering av jernbanen
Vi begynner å se effekter av vedlikeholdsarbeidet, i kombinasjon med den stadig pågående moderniseringen av jernbanen. Statistikken over nedgangen i sporfeil er et tegn på det. Samtidig har vi andre utfordringer, blant annet med signalfeil og jordfeil, på et jernbanenett der store deler av infrastrukturen er gammel.
Vi forventer at dagens satsing på togtransporten fører til en framtidig jernbane med større kapasitet, flere avganger, kortere reisetid, og større pålitelighet – altså færre forsinkelser og innstilte avganger.
Fakta – dette er solslyng og skinnebrudd
Jernbaneskinner er av stål. De trekker seg sammen når det er kaldt og utvider seg i varmen. Fordi sporet ligger fast, oppstår det et stort trykk i varmen. Da kan stålet vri seg. Ved solslyng stopper vi togtrafikken og reparerer sporet. Dette skjer forholdsvis sjelden, fordi skinnegangen overvåkes og vedlikeholdes. Vi vet at strekninger med mange krappe kurver er mer utsatt for solslyng, og krever større vedlikeholdsinnsats. Vi er også på vakt ved flom og store nedbørmengder, som kan vaske vekk pukk og dermed redusere stabiliteten i sporet.
Skinnebrudd forekommer oftere når det er spesielt kaldt, siden stålet blir stivere. Det er også sårbart for «hjulslag» hvor tog med ujevne hjul slår på skinnene mens det kjører. Det er svært sjeldent skinnebrudd fører til avsporing.
323 sporfeil fordelt på år
År |
Antall |
2017 |
63 |
2018 |
230 |
2019 |
21 |
2020 |
2 |
2021 |
5 |
2022 |
2 |
323 sporfeil fordelt på geografi
År |
Bane |
Banestrekning |
Antall |
2018 |
B19 Hovedbanen |
Oslo S |
1 |
2017 |
B19 Hovedbanen |
Lodalen |
1 |
2018 |
B19 Hovedbanen |
Alnabru |
8 |
2022 |
B19 Hovedbanen |
Alnabru |
1 |
2017 |
B19 Hovedbanen |
Oslo S - Aker |
1 |
2017 |
B19 Hovedbanen |
Aker – Lillestrøm |
2 |
2017 |
B19 Hovedbanen |
Lillestrøm – Eidsvoll |
1 |
2018 |
B19 Hovedbanen |
Lillestrøm – Eidsvoll |
2 |
2017 |
B23 Gardermobanen |
Oslo S - Gardermoen |
1 |
2018 |
B23 Gardermobanen |
Oslo S - Gardermoen |
10 |
2019 |
B23 Gardermobanen |
Oslo S - Gardermoen |
1 |
2021 |
B23 Gardermobanen |
Oslo S - Gardermoen |
1 |
2017 |
B03 Kongsvingerbanen |
Lillestrøm - Kongsvinger |
1 |
2018 |
B03 Kongsvingerbanen |
Lillestrøm – Kongsvinger |
3 |
2018 |
B03 Kongsvingerbanen |
Kongsvinger - Riksgrensen |
1 |
2017 |
B15 Solørbanen |
Kongsvinger – Elverum |
3 |
2018 |
B15 Solørbanen |
Kongsvinger – Elverum |
5 |
2019 |
B15 Solørbanen |
Kongsvinger – Elverum |
2 |
2018 |
B01 Østfoldbanen Vestre |
Oslo S - Ski |
2 |
2019 |
B01 Østfoldbanen Vestre |
Oslo S -Ski |
1 |
2018 |
B01 Østfoldbanen Vestre |
Ski - Moss |
1 |
2018 |
B01 Østfoldbanen Vestre |
Moss - Sarpsborg |
2 |
2019 |
B01 Østfoldbanen Vestre |
Sarpsborg - Kornsjø |
1 |
2017 |
B06 Gjøvikbanen |
Grefsen -Roa |
1 |
2018 |
B06 Gjøvikbanen |
Grefsen – Roa |
25 |
2018 |
B06 Gjøvikbanen |
Roa - Eina |
9 |
2018 |
B06 Gjøvikbanen |
Eina - Gjøvik |
3 |
2018 |
B11 Roa - Hønefossbanen |
Roa - Hønefoss |
17 |
2018 |
B02 Dovrebanen |
Eidsvoll - Hamar |
3 |
2017 |
B02 Dovrebanen |
Hamar - Fåberg |
2 |
2018 |
B02 Dovrebanen |
Hamar – Fåberg |
4 |
2019 |
B02 Dovrebanen |
Hamar – Fåberg |
1 |
2018 |
B02 Dovrebanen |
Fåberg - Vinstra |
11 |
2017 |
B02 Dovrebanen |
Vinstra -Dombås |
4 |
2018 |
B02 Dovrebanen |
Vinstra - Dombås |
3 |
2018 |
B04 Rørosbanen |
Hamar - Elverum |
3 |
2019 |
B04 Rørosbanen |
Hamar - Elverum |
2 |
2018 |
B04 Rørosbanen |
Elverum – Koppang |
2 |
2019 |
B04 Rørosbanen |
Elverum -Koppang |
1 |
2018 |
B02 Dovrebanen |
Oppdal – Støren |
1 |
2017 |
B02 Dovrebanen |
Støren – Trondheim |
2 |
2021 |
B02 Dovrebanen |
Støren-Trondheim |
1 |
2018 |
B05 Nordlandsbanen |
Trondheim – Hell |
1 |
2019 |
B05 Nordlandsbanen |
Trondheim – Hell |
1 |
2018 |
B16 Meråkerbanen |
Hell - Storlien grense |
2 |
2019 |
B16 Meråkerbanen |
Hell - Storlien grense |
1 |
2020 |
B16 Meråkerbanen |
Hell - Storlien grense |
1 |
2018 |
B05 Nordlandsbanen |
Hell – Steinkjer |
1 |
2018 |
B05 Nordlandsbanen |
Skogn – Fiborgtangen |
1 |
2017 |
B05 Nordlandsbanen |
Steinkjer – Grong |
2 |
2018 |
B05 Nordlandsbanen |
Steinkjer - Grong |
2 |
2018 |
B05 Nordlandsbanen |
Grong – Majavatn |
11 |
2019 |
B05 Nordlandsbanen |
Grong – Majavatn |
1 |
2018 |
B05 Nordlandsbanen |
Majavatn – Mosjøen |
3 |
2018 |
B05 Nordlandsbanen |
Mosjøen – Bjerka |
3 |
2017 |
B05 Nordlandsbanen |
Bjerka – Lønsdal |
5 |
2018 |
B05 Nordlandsbanen |
Bjerka – Lønsdal |
1 |
2017 |
B05 Nordlandsbanen |
Lønsdal - Fauske |
2 |
2019 |
B05 Nordlandsbanen |
Fauske – Bodø |
1 |
2017 |
B20 Drammenbanen |
Oslo S – Lysaker |
1 |
2018 |
B20 Drammenbanen |
Oslo S – Lysaker |
1 |
2018 |
B30 Askerbanen |
Lysaker – Asker |
1 |
2018 |
B20 Drammenbanen |
Asker - Gulskogen |
5 |
2019 |
B20 Drammenbanen |
Asker - Gulskogen |
2 |
2017 |
B09 Vestfoldbanen |
Drammen - Larvik |
3 |
2018 |
B09 Vestfoldbanen |
Drammen - Larvik |
2 |
2017 |
B09 Vestfoldbanen |
Larvik – Eidanger |
3 |
2018 |
B09 Vestfoldbanen |
Larvik – Eidanger |
2 |
2018 |
B09 Vestfoldbanen |
Larvik – Porsgrunn |
2 |
2018 |
B25 Brevikbanen |
Myrane - Ørvik |
1 |
2017 |
B08 Sørlandsbanen |
Gulskogen - Hokksund |
1 |
2018 |
B08 Sørlandsbanen |
Gulskogen - Hokksund |
1 |
2018 |
B12 Randsfjordbanen |
Hokksund – Hønefoss |
2 |
2017 |
B08 Sørlandsbanen |
Hokksund – Kongsberg |
2 |
2018 |
B08 Sørlandsbanen |
Hokksund – Kongsberg |
5 |
2018 |
B08 Sørlandsbanen |
Kongsberg - Nordagutu |
7 |
2018 |
B07 Bergensbanen |
Hønefoss – Trolldalen |
5 |
2018 |
B18 Numedalsbanen |
Kongsberg - Rollag |
1 |
2017 |
B13 Bratsbergbanen |
Nordagutu – Skien |
1 |
2018 |
B13 Bratsbergbanen |
Nordagutu – Skien |
6 |
2017 |
B13 Bratsbergbanen |
Skien - Porsgrunn |
1 |
2018 |
B13 Bratsbergbanen |
Skien - Porsgrunn |
1 |
2017 |
B08 Sørlandsbanen |
Nordagutu - Nelaug |
2 |
2018 |
B08 Sørlandsbanen |
Nordagutu – Nelaug |
2 |
2019 |
B08 Sørlandsbanen |
Nordagutu - Nelaug |
1 |
2018 |
B08 Sørlandsbanen |
Nelaug - Kristiansand |
3 |
2017 |
B08 Sørlandsbanen |
Kristiansand - Egersund |
1 |
2018 |
B08 Sørlandsbanen |
Kristiansand - Egersund |
4 |
2017 |
B08 Sørlandsbanen |
Egersund -Stavanger |
1 |
2018 |
B08 Sørlandsbanen |
Egersund - Stavanger |
3 |
2021 |
B08 Sørlandsbanen |
Egersund - Stavanger |
1 |
2017 |
B07 Bergensbanen |
Trolldalen-Ål |
1 |
2018 |
B07 Bergensbanen |
Trolldalen-Ål |
9 |
2020 |
B07 Bergensbanen |
Trolldalen-Ål |
1 |
2018 |
B07 Bergensbanen |
Ål – Haugastøl |
2 |
2017 |
B07 Bergensbanen |
Finse - Reimegrend |
1 |
2018 |
B07 Bergensbanen |
Finse - Reimegrend |
3 |
2018 |
B22 Flåmsbana |
Myrdal - Flåm |
2 |
2018 |
B07 Bergensbanen |
Reimegrend - Voss |
1 |
2017 |
B07 Bergensbanen |
Dale – Bergen |
1 |
2017 |
B07 Bergensbanen |
Minde – Bergen |
2 |
2017 |
B21 Ofotbanen |
Narvik havn - Vassijaure |
14 |
2018 |
B21 Ofotbanen |
Narvik havn - Vassijaure |
15 |
2019 |
B21 Ofotbanen |
Narvik havn - Vassijaure |
4 |
2021 |
B21 Ofotbanen |
Narvik havn - Vassijaure |
1 |
2018 |
B13 Bratsbergbanen |
Ikke registrert |
1 |
2018 |
B18 Numedalsbanen |
Ikke registrert |
1 |
2018 |
B31 Stavne - Leangenbanen |
Ikke registrert |
1 |
2019 |
B16 Meråkerbanen |
Ikke registrert |
1 |
2021 |
B08 Sørlandsbanen |
Ikke registrert |
1 |
2022 |
B16 Meråkerbanen |
Ikke registrert |
1 |
Nøkkelord
Kontakter
Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noDøgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom