Sterk innsats gir gode resultater for REMA 1000 i 2018
- 2018 har vært året der vi klatrer på mange måter. Vi vokser mest av dagligvarekjedene, noe som er et resultat av hardt arbeid og en enorm laginnsats fra alle i REMA 1000. Det er vi veldig stolte av, sier administrerende direktør i REMA 1000 AS, Ole Robert Reitan.
I 2018 var den totale butikkomsetningen på nesten 62 milliarder kroner i Norge og Danmark. Markedsandelen i Norge gikk opp til 23,7 prosent og andel i Danmark klatret til 14,4 prosent.
- De gode resultatene skyldes innsatsen til et fantastisk sterkt lag av franchisetagere og franchisegiver. Sammen skaper vi store verdier for både lokalsamfunn, kjøpmenn og familier over hele Norge og Danmark, sier Reitan.
Det enkle er ofte det beste – REMA 1000 sitt eget slagord og leveregel – viser seg igjen å være det beste. 2018 ble året der vi gikk tilbake til det vi alltid har vært og mest kjent for. Nemlig «Bare lave priser» og «Det enkle er ofte det beste». Det har vist seg å være både morsomt og lønnsomt i året som gikk.
- Det forplikter å leve etter «Det enkle er ofte det beste». I tillegg til de laveste prisene, skal vi tilby kundene våre enkle og gode løsninger for å få hverdagene til å gå i hop. Det er et viktig oppdrag, og vi fortsetter å jobbe hardt for å levere på det, sier Reitan.
I reklamefilmene våre tulles det med smarthouse og hvordan vi lever i en stadig mer komplisert verden.
- Vi tror på enkle løsninger, og kundene våre setter utrolig stor pris på produktene vi leverer som Middag under Hundrelappen, ferske supper og andre produkter som har laveste pris, høy kvalitet og er produsert og solgt på en ansvarlig måte. Det er nemlig vår forretningside, sier Reitan.
REMA 1000 har også et sterkt engasjement for miljø, helse og mennesker.
I 2018 fikk REMA 1000 som ett av fem norske selskaper toppkarakter hos CDP (Carbon Disclosure Project) som årlig rangerer 7000 selskaper på klimaledelse. REMA 1000 er dermed blant de beste i verden på klimaledelse, og ble også beste nordiske aktør i vår bransje og blant de tre beste sammenlignbare selskapene i Europa. Siden 2013 har vi redusert CO2- utslippene med 38 prosent.
I 2018 tok dyrevelferden i Norge et stort steg når REMA 1000 innførte kyllingrasen Hubbard under merkevaren Solvinge i våre norske butikker. Det var et bevisst valg å skifte til en friskere, livligere og mer aktiv kylling som både lever lenger og vokser saktere enn den som er vanligst å produsere i Norge.
En plast- og emballasjestrategi skal minimere plastbruken i begge land, og som første danske dagligvarekjede har REMA 1000 besluttet at alle kjøttprodukter skal pakkes i emballasje av gjenvunnet plast, noe som på de fleste egne vask- og hygieneprodukter allerede er innført.
- REMA 1000 Danmark er nå den mest populære merkevaren i Danmark – til og med foran Lego! Våre danske kolleger tar sterkt grep om matsvinn og emballasje, og under «Meget Mindre Madspild» har REMA 1000 Danmark siden 2008 gått foran i kampen mot matsvinn. Dette setter danskene stor pris på, sier Reitan.
2019 er jubileumsår for REMA 1000. Den 15. februar 1979 så den første butikken dagens lys på Bromstad i Trøndelag.
- I førti år har vi gitt kundene våre bare lave priser, og konkurrentene våre heftig konkurranse og hodebry. På de førti årene har andelen man bruker på mat av husholdningsbudsjettet gått fra i overkant av 20% til 10 %. Det er kanskje det viktigste samfunnsoppdraget av dem alle. Bare lave priser, sier Reitan.
Om REITAN
Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.
REITAN AS eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, PoMo og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.
REITAN AS har virksomhet i syv land.
Følg pressemeldinger fra REITAN
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REITAN
Britannia Bar tok over cocktailbaren på Four Seasons i Athen: En smak av Trondheim på verdensscenen27.6.2025 14:09:23 CEST | Pressemelding
Britannia Bar i Trondheim ble nylig invitert til å representere Norge under en "Norwegian Takeover" i cocktailbaren AVRA ved Four Seasons Astir Palace i Athen, et hotell rangert som verdens 35. beste av The World’s 50 Best Hotels i 2023. Sammen med den anerkjente baren HIMKOK i Oslo, rangert som verdens 11. beste bar (The World’s 50 Best Bars), serverte Britannias bartendere signaturcocktails basert på trønderske råvarer.
Skavlans streker stilles ut19.6.2025 19:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir rom for både latter og ettertanke når Fredrik Skavlans tegninger stilles ut på Nye Hjorten Teater i sommer. Tegneren selv stiller på åpningen.
Trondheim - We Will Rock You!27.5.2025 21:00:00 CEST | Pressemelding
Volumet skrus opp til elleve når Nye Hjorten Teater smeller til med en kjevedroppende versjon av megasuksessen We Will Rock You. Queen-musikalen blir teaterets storsatsing våren 2026.
PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.6.5.2025 14:58:42 CEST | Pressemelding
PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste skiftende utstillingene på utstillingsprogrammet. På sensommeren åpner PoMo utstillingen "Pablo Picasso – The Code of Painting". Fra 1. august til 26. oktober kan du oppleve utstillingen som utforsker den siste perioden av Picassos kunstnerskap. Videre i 2026 presenterer PoMo en stor utstilling dedikert til Louise Bourgeois’ liv og virke, fra 5. februar til 31. mai 2026.
Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden28.3.2025 11:58:00 CET | Pressemelding
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i Danmark. Med betydelige investeringer innen eiendom og handel, kultur- og byutvikling, ansvarlig matproduksjon og god kapitalforvaltning er det tid for å takke våre Kjøpmenn, samarbeidspartnere, medarbeidere, leietakere, hotellgjester og kunder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom