Sterk fremgang for If

If Skadeforsikring legger frem et svært sterkt resultat for tredje kvartal 2021. Nordens største forsikringsselskap har en vekst på 4,1 % etter årets ni første måneder.
Ifs konsernsjef Morten Thorsrud

God lønnsomhet, kundevekst og høy grad av kundebevaring er stikkord for If dette kvartalet.

- Vi er svært fornøyde med kvartalsresultatet og vår stabile, gode utvikling. Det er fortsatt positive effekter av færre bilskader og mindre reising i vårt resultat, men vi ser tydelig at vi er på vei ut av pandemien. If er godt posisjonert for «den nye normalen», sier Ifs konsernsjef Morten Thorsrud.

Færre storskader enn vanlig i tredje kvartal bidro positivt til resultatet, men samtidig ble flere av Ifs største bedriftskunder rammet av de store oversvømmelsene i Tyskland i juli.

- Det vi følger tett fremover nå, er inflasjonen. Innen enkelte områder er prisutviklingen nærmest eksplosjonsartet, og det er viktig for oss å følge de nye prisnivåene, sier Thorsrud.

Konsernresultatet for tredje kvartal

Konsernresultatet for tredje kvartal 2021 viser en fortsatt sterk fremgang for Nordens største forsikringsselskap. Ca 1 %-poeng av totalkostnadsprosenten kan relateres til positive effekter som følge av pandemien.

• Totalkostnadsprosenten for tredje kvartal er 80,2 (82,9 % i tredje kvartal 2020). For årets 9 første måneder var totalkostnadsprosenten på 80,8 (82,4 % i 2020).
  • Forsikringsteknisk resultat for tredje kvartal er 2 448 MSEK (2 036).
  • Premieinntekt i tredje kvartal var 10 536 MSEK (10 211).
  • If har totalt en premievekst på 3,3 % for kvartalet og 4,1 % etter årets første ni måneder.
  • Investeringsresultatet var på 294 MSEK for tredje kvartal (542).

Det norske resultatet

If fortsetter den gode utviklingen i det norske markedet også dette kvartalet, og har en vekst på 7,6% for årets ni første måneder samlet.

• Premieinntekt i tredje kvartal var 3 149 MNOK (2 939 MNOK i tredje kvartal 2020).
  • Forsikringsteknisk resultat endte på 842 MNOK (957 MNOK i tredje kvartal 2020).
  • Totalkostnadsprosenten i tredje kvartal var på 79,5 (75,2 %). For årets ni første måneder var totalkostnadsprosenten på 82,5 (85,2 %).

Her er link til Ifs eierselskap Sampos resultat, samt mer informasjon om If-resultatet.

Ifs konsernsjef Morten Thorsrud