Sterk avslutning på 2022 for SpareBank 1 Østlandet

SpareBank 1 Østlandets konsernresultat for 2022 ble 1 948 (2 022) millioner kroner etter skatt. Styret foreslår et kontantutbytte på totalt 788 (695) millioner kroner, tilsvarende 6,80 (6,00) kroner per egenkapitalbevis, samt et kundeutbytte på 306 (295) millioner kroner.
LEGGER FRAM ET GODT RESULTAT: Konserndirektør for økonomi og finans Geir-Egil Bolstad og konsernsjef Richard Heiberg.

Konsernet SpareBank 1 Østlandet avsluttet året 2022 med et solid kvartalsresultat på 622 (505) millioner kroner etter skatt, noe som ga en egenkapitalavkastning på 12,9 (11,1) prosent.

– Utviklingen i bankens kjernevirksomhet var sterk. Høy aktivitet hos kundene bidro til å gi konsernet en solid vekst gjennom året, sier konsernsjef Richard Heiberg.

Lave tap – kundene ser ut til å tilpasse sin økonomi

Banken hadde lave faktiske tap både i kvartalet og i året som helhet. - Til tross for et år preget av høy generell usikkerhet, flere renteøkninger og høy prisvekst, ser det ut til atkundene har evnet å tilpasse sin økonomi til mer omskiftelige tider. Dette bekrefter også bankens forventningsundersøkelse der 7 av 10 personkunder svarer at de har konkrete planer for å redusere sine utgifter. Få bedrifter rapporterer om konkursfrykt, selv om undersøkelsen viser lave forventninger, sier Heiberg.

Spennende satsinger

2022 ble et år med flere satsninger som styrker SpareBank 1 Østlandet som relasjonsbank. Avtalen om å være en av to foretrukne leverandører av LOfavør-produkter til LO-medlemmer ble forlenget med ytterligere to år. SpareBank 1 Østfold Akershus ble medeier i SpareBank 1 Finans Østlandet og SpareBank 1 Ringerike Hadeland økte sin eierandel. Konsernet rigger seg dessuten for ytterligere vekst i hovedstaden, med 10 nye medarbeidere og nytt kontor i Økern Portal - et område med høy befolkningsvekst og et bredt næringsliv.

Positive tilbakemeldinger fra flere hold

Banken fikk i 2022 flere gode nasjonale og internasjonale scoringer på ulike områder av bankens bærekraftsarbeid. Våre dyktige medarbeidere scorer høyt på jobbengasjement og motivasjon, noe som bidrar til å skape intern trivsel og gode kundeopplevelser. Våre beste tilbakemeldinger kommer til syvende og sist fra kundene, med svært gode kundetilfredshetsmålinger innen både privat- og bedriftsmarkedet.

Framtidsutsikter

Det makroøkonomiske bakteppet er blitt mer krevende for både husholdninger og bedrifter det siste året. Usikkerheten har økt og vi har fortsatt ikke sett den fulle effekten av renteendringene. Banken har derfor økt sine modellmessige avsetninger til tap.

- SpareBank 1 Østlandet har høy soliditet og god tilgang til kapital og er dermed rustet til å møte eventuelle utfordringer. Sparebankmodellen med god rådgivning, nærhet til markedet og god lokalkunnskap står seg godt i ruskevær. Banken har derfor tro på økt lønnsomhet i tiden som kommer, sier Heiberg.

4. kvartal 2022 (Konserntall. Tall i parentes gjelder for tilsvarende periode i 2021)

• Resultat etter skatt: 622 (505) mill. kroner
  • Egenkapitalavkastning: 12,9 (11,1) prosent
  • Resultat per egenkapitalbevis: 3,61 (2,98) kroner
  • Netto renteinntekter: 789 (563) mill. kroner
  • Netto provisjons- og andre inntekter: 370 (424) mill. kroner
  • Netto resultat fra finansielle eiendeler og forpliktelser: 172 (113) mill. kroner
  • Sum driftskostnader: 517 (531) mill. kroner
  • Tap på utlån og garantier: 63 (28) mill. kroner
  • Utlånsvekst siste kvartal inklusive lån overført til kredittforetak: 1,1 (2,0) prosent
  • Innskuddsvekst siste kvartal: -0,1 (1,0) prosent
  • Ren kjernekapitaldekning: 17,7 (18,0) prosent
  • Kvalifiserende grønne aktiva under bankens grønne obligasjonsrammerverk: 29,1 (27,7) mrd. kroner

Foreløpig årsregnskap 2022
(Konserntall. Tall i parentes gjelder for tilsvarende periode i 2021)

• Resultat etter skatt: 1 948 (2 022) mill. kroner
  • Egenkapitalavkastning: 10,5 (11,6) prosent
  • Resultat per egenkapitalbevis: 11,37 (11,96) kroner
  • Netto renteinntekter: 2 693 (2 161) mill. kroner
  • Netto provisjons- og andre inntekter: 1 588 (1 663) mill. kroner
  • Netto resultat fra finansielle eiendeler og forpliktelser: 162 (599) mill. kroner
  • Sum driftskostnader: 2 037 (1 980) mill. kroner
  • Tap på utlån og garantier: 27 (5) mill. kroner
  • Utlånsvekst siste 12 måneder inklusiv lån overført til kredittforetakene: 8,7 (7,7) prosent
  • Innskuddsvekst siste 12 måneder: 7,2 (7,7) prosent
  • Styret foreslår ovenfor bankens representantskap et kontantutbytte på 6,80 (6,00) kroner per egenkapitalbevis, totalt 788 (695) mill. kroner. I tillegg foreslås et kundeutbytte på 306 (295) mill. kroner, og en avsetning på 31 (6) mill. kroner til gaver.