Widerøe

Sterk august for Widerøe's Flyveselskap

Del
August ble nok en sterk måned for Widerøe’s Flyveselskap. Totalt 295 000 passasjerer reiste med selskapet. Dette er en vekst på 22 prosent mot fjoråret og 15 prosent mot 2019.

Dette er en vekst på 22 % mot fjoråret og 15 % mot 2019. Widerøes satsing på Bergen som knutepunkt gir resultater. Veksten er formidabel med 28% mot fjoråret og hele 83 % mot 2019. Stadig flere kunder velger å kombinere Widerøereiser med Widerøereiser, og vi ser at stadige forbedringer av ruteprogram og mange muligheter for kombinasjonsreiser gir resultater. Etter en sterk reisesommer i Norge forventer Widerøe et noe svakere marked gjennom vinteren. Høy inflasjon og stigende renter forventes å dempe etterspørselen noe fremover.

Sterkt i skoleferien

Til tross for utfordringer i bransjen og to betydelige streiker i perioden, avslutter skoleferien (uke 26 til og med uke 32) knallsterkt. Trafikken er opp med 19 % sammenlignet med 2021 og 15 % sammenlignet med 2019. Det er spesielt destinasjonene Bergen, Bodø, Trondheim og Ålesund som bidrar til stor vekst.

- Vi er svært glade for å avslutte sommeren med nok en sterk måned, sier konserndirektør i Widerøe Stein Nilsen.

- Vår satsning på å videreutvikle et godt tilbud utenfor Oslo, har gitt resultater. Tallene bekrefter at sommersatsningen til Widerøe har vært vellykket, og inspirer oss til videre satsning på gode sommerruter også til neste år, fortsetter han.

Med suksess har Widerøe bygget Bergen som hub gjennom de siste årene. Det siste året og gjennom sommeren har Trondheim stått for tur. Nye ruter og flere avganger på Værnes har gitt resultater for Værnes som knutepunkt. 20 % flere passasjerer valgte i sommerferien å reise via Trondheim på vei til sin endelige destinasjon sammenlignet med fjoråret.

Widerøe’s Flyveselskap vant anbudet på Røros. Det betyr at Widerøe skal operere på Røros frem til neste anbudsutlysning. Dette er en viktig avklaring for alle reisende til og fra Røros, og også for oss som selskap. Anbudsvirksomheten står for 30 % av flyselskapets virksomhet.

- Vi er svært glade for at Røros igjen er tilbake på verdens- og widerøekartet hvor det hører hjemme, sier Stein Nilsen.

- Nå har vi den forutsigbarheten vi trenger for å kunne fortsette det arbeidet vi har startet med å videreutvikle Røros som reiselivsdestinasjon, sier han.


Satser på netthandel


Widerøe har lansert ny logostikkløsning for netthandel, FlyDet. Løsningen vil korte ned leveringstiden betydelig for nordnorske nettkunder. Løsningen utnytter eksisterende ruter og kapasitet for å øke lønnsomheten. Første nettbutikk ute er Mimmis.no og flere vil følge.

Utsiktene fremover er svært usikre. Vi forventer at høy inflasjon vil påvirke etterspørselen negativt på vei inn i høsten og vinteren. Dette, kombinert med historisk høye drivstoffpriser, fulle avgiftsnivåer fra 1. juli og overkapasitet i det norske markedet, gir en forventning om en noe svakere lønnsomhet fremover.

August

2022

2021

Endring

Passasjerer (1000)

297

241

22,4 %

Kabinfaktor

66,5 %

60,3 %

6,0 p.p.

RPK (millioner)

121

94

28,7 %

ASK (millioner)

182

155

17,4 %

CO2 (kg/sete)

34

32,2

5,3 %

12 mnd. rullerende

2022

2021

Endring

Passasjerer (1000)

3217

2020

59,2 %

Kabinfaktor

62,3 %

49,2 %

13,1 p.p.

RPK

1 245

729

70,8 %

ASK

2000

1482

34,9 %

CO2 (kg/sete)

33,6

30,2

11,3 %

Kontakter

Bilder

Om Widerøe

Widerøe
Widerøe
Langstranda 6
8003 Bodø

75 51 35 00https://www.wideroe.no/

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS. Widerøe AS er et datterselskap i Norwegiankonsernet. 

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge. 

Følg pressemeldinger fra Widerøe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Widerøe

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v

God desember, sommerruter er klare i booking og markedet ser bra ut for 20244.1.2024 09:54:33 CET | Pressemelding

Desember Desember avslutter året med samme trend som vi har sett i hele høst. Vi ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken. - Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker. Det er vi fornøyd med, avslutter han. 2023 2023 ble et år fylt av kontraster. Starten var svak og betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren. Sommeren ble sterk og på linje med 2022, mens høsten har levert betydelig bedre enn året før. Widerøe fraktet 3,3 millio

Økt kabinfaktor, stabilt høy enhetsinntekt, rutenyheter og fulle julefly4.12.2023 12:06:47 CET | Pressemelding

Trafikktall November fortsetter trenden fra september og oktober og viser en svak økning i antall passasjerer. Widerøe fortsetter å justere tilbudet inn mot forventet etterspørsel og sesongmessige variasjoner, og har kuttet produksjonen med 3,8 prosent mot fjoråret. Dette gir en økning av kabinfaktor i november på litt over tre prosentpoeng. Enhetsinntekten holder seg stabilt høy sammenlignet med fjoråret. - Widerøe er fornøyd med at november fortsetter trenden med økt kabinfaktor og stabil, høy enhetsinntekt, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Dette, kombinert med en god driftsstabilitet når det gjelder både regularitet og punktlighet, gjør at november i sum er en god måned for Widerøe, avslutter han. Markedet Widerøe ser noen endringer i etterspørselen i november. Etterspørselen fra forretningsmarkedet er sterkere enn i fjor i samme periode, mens etterspørselen fra ferie og fritid svekker seg. Widerøes egen reiseundersøkelse med innspill fra 17.000 passasjerer, viste at ferie

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye