Stenger interimsbru E6 Stavåbrua natt til 7. desember for støydempende tiltak
Den opprinnelige brua over Stavå ble bygd i 1942 og fikk de siste årene redusert bæreevne, noe som førte til manuell trafikkdirigering fra april 2021 og til interimsbrua åpnet i mars 2022.
Mål om å redusere støyplagene
– Etter at interimsbrua ble satt i trafikk i mars i år har vi opplevd at det er en del støy når kjøretøy kjører over brua. Dette gjelder spesielt når tungtransport passerer. Støyen kommer fra noen av brudekkene som ligger i en skjøt på brua og som er konstruert annerledes enn de resterende brudekkene, sier prosjektleder Janne Staulen Venes i Statens vegvesen.
Hun forteller at det nå er laget nye brudekker som skal ligge i skjøten og som forhåpentligvis vil redusere støyplagene.
– Målet er at dette skal redusere støynivået, spesielt for de nærmeste naboene til brua. I og med vi skal skifte dekkelementer, så må vi stenge interimsbrua mens arbeidet utføres. Dette gjøres på nattestid slik at det er til minst mulig ulempe for trafikantene.
Utbedring av rekkverk
Det vil i tillegg bli gjort rekkverksarbeid på brua. For å sluttføre disse arbeidene kan det bli behov for manuell trafikkdirigering med ett felt åpent i etterkant av nattestengingen for å komme i mål.
Kvelden og natta brua er stengt er det omkjøring for modulvogntog via E39 til Vestnes og E136 til Dombås. Øvrig trafikk kan benytte fv. 29 fra Hjerkinn til Alvdal, rv. 3 til Tynset og fv. 30 til Støren
Norges lengste midlertidige bru
Interimsbrua som åpnet mars i år er den lengste midlertidige brua som er bygd i Norge med et totalt spenn på 140 meter, hvorav 99 meter fritt spenn.
Brua som er av typen Mabey Delta, hvor elementene ble bygd i England, er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt på 60 tonn. Når den nye E6-traseen er ferdigstilt vil den midlertidige brua bli demontert og inngå som ei av Statens vegvesens beredskapsbruer.
Følg med på trafikkinformasjon fra Statens vegvesen for nærmere informasjon:
Nøkkelord
Kontakter
Janne Staulen VenesByggelederStatens vegvesen, Utbygging
Tel:92036766janne.venes@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
I rute med erosjonssikring av E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
E16 går her nær elva på et parti der terrenget er utsatt for utgliding og skred ved flom. Ved gunstige værforhold kan det bli tidligere gjenåpning.
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
Ny asfalt på E18 Sjølyst15.4.2024 12:23:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal asfaltere E18 gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket. Arbeidene gjøres på natt for å redusere ulempene for trafikken.
Skal skifte rekkverk på E6 Minnesund bru12.4.2024 18:19:02 CEST | Pressemelding
Da det er registrert skader på rekkverket til E6 Minnesund bru blir det satt opp tung sperring over brua, hastigheten settes ned til 80 km/t og rekkverket vil bli skiftet ut i løpet av våren.
Flere milepæler nådd for Høviktunnelen12.4.2024 14:32:17 CEST | Pressemelding
– Klokken syv passerte vi tusen meter med tunnel, forteller prosjektdirektør Eilev Lilleland i Skanska. Da er det tid for kake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom