Stellantis lanserer plattform med 700 kilometer rekkevidde

Plattformen STLA Medium er designet for å oppfylle høye krav fra kunden. Det betyr rekkevidde på mer enn 700 kilometer, firehjulsdrift, rask ladetid, overkommelig pris og mye kjøreglede. STLA Medium er den første av fire globale elbilplattformer som nå skal lanseres fortløpende.

Vises i september: Peugeot E-3008. Dette er første modell basert på STLA Medium.

Fleksibiliteten til STLA Medium gjør det mulig å bruke én plattform på svært mange modeller fra flere merker. Plattformen vil brukes i sedaner, stasjonsvogner, crossovere og SUVer, i C- og D-segmentet, over hele verden. Dette er en enorm satsing på elektriske biler, og det starter i Europa.

STLA Medium-plattformen tilbyr lang rekkevidde for en rekke modeller i det europeiske kjernemarkedet. Stellantis går ut med en produksjonskapasitet på over to millioner biler på denne plattformen per år.

• Det vi ser i dag er resultatet av litt over to år med kompromissløs innovasjon for å levere ren, sikker og rimelig mobilitet.  Dette er støttet av vår investering på 30 milliarder euro i elektrifisering og programvare frem til 2025. STLA Medium-plattformen demonstrerer kraften i det globale tekniske miljøet i Stellantis., sier Carlos Tavares, administrerende direktør i Stellantis.

STLA Medium er den første av fire globale elbilplattformer. Disse ble lansert på Stellantis’ EV Day i 2021. Plattformen er grunnlaget for selskapets fremtidige produkter, og er nøkkelen for å oppnå de ambisiøse målene i Stellantis som omtales i strategien «Dare Forward». Denne strategien har som mål at Stellantis kun skal levere elektriske biler i Europa etter 2030 og 50 prosent elektriske personbiler og varebiler i USA.

Elbilplattformen STLA Medium kan levere rekkevidde fra 500 til over 700 kilometer (WLTP). Med en utnyttbar kapasitet på opptil 98 kilowattimer (kWt) vil STLA Medium plassere seg blant de med mest energi mellom akslingene.

STLA Medium, vil med en 400-volts arkitektur, levere god energieffektiviet, lavt forbruk samt rask lading. Forbruket på vil på noen modeller ligge under 14 kWt per 100 kilometer, og ladefarten vil komme opp i 2,4 kWt per minutt.

Biler basert på STLA Medium vil bli solgt globalt, og vil være tilgjengelige med forhjulsdrift eller firehjulsdrift, da med motor både foran og bak. Motoreffekten vil ligge mellom 160 og 285 kW.

Karosserivarianter vil bestå av sedaner, stasjonsvogner, crossovere og SUVer, i C- og D-segmentet. Plattformen er fleksibel og vil inkludere biler med følgende mål og egenskaper:

• Akselavstanden kan variere mellom 2,7-2,9 meter
  • Total lengde vil ligge fra 4,3-4,9 meter
  • Plattformen tillater en bakkeklaringen på over 22 centimeter for å sikre gode terrengegenskaper
  • Hjul opp til 750 mm i diameter

Stellantis har hatt fokus på å gjøre batteripakken så energieffektiv som mulig. Komponenter som kupévarme/kjølesystem, styring, bremseassistent og motor er designet for å minimere energiforbruket.

I tillegg er det lagt stor vekt på kjøreegenskaper og lavest mulig tyngdepunkt, samt bruk av lette og stive materialer.

Fremtidsrettede plattformer

Elbilplattformene fra Stellantis, STLA Small/Medium/Large/Frame er konstruert for å være modulære og fleksible med tanke på akselavstand, bredde, overheng, bakkeklaring og fjæring. Egenskapene til STLA-baserte kjøretøy vil utvikle seg, og kontinuerlig forbedres med implementeringen av STLA Brain-arkitekturen, STLA SmartCockpit og STLA AutoDrive-plattformene.

Plattformenene er også tilpasset fremtidige batteriesammensetninger og ikke minst faststoffbatterier. Dette gjør det mulig å tilpasse produktene og balansere produskjonskostnader og ytelse.

Stellantis består av 14 bilmerker. Av disse importerer Bertel O. Steen Opel, Citroën, Peugeot, DS, Fiat, Alfa Romeo og Jeep til Norge.

Første modell basert på STLA Medium vises i september. Det er nye Peugeot E-3008.

Om Bertel O. Steen

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 27 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner og bedrifter. Bertel O. Steen er også deleier i bilabonnementstjenesten Fleks.

I Bertel O. Steen har vi satt oss et ambisiøst formål – «Vi bringer kundene og samfunnet fremover på en ansvarlig og enklere måte». Vi skal gjøre det mulig for folk å reise slik de vil, uten bekymringer. Bertel O. Steen er garantisten for kvalitet og trygghet. Vi bryr oss om hver eneste kunde, om samfunnet og om hverandre.