Steinar Raknes – Due og Drone ute nå!

På turné i Troms, rett før koronaen kom, hadde Steinar Raknes fått med seg Kjartan Fløgstads «Due og drone» som reiselektyre. Det resulterte i albumet "Due og Drone", og den som tror at bass er bass, vil oppdage noe helt annet!

Hør albumet her

- "Før eg visste ordet av det, dukka det opp ein song på mobilen, der Steinar fremførte eit dikt frå Due og drone, til eigen melodi. Det var ein draum, rettare sagt ein bassgang som blei verkeleg. Og ikkje berre ein, men fleire låtar plinga inn på telefonen, sende frå bakrom og turnéhotell i höga nord" - Kjartan Fløgstad

Tekstene til Fløgstad har Steinar Raknes sunget og spilt inn med egen vokal og bass som uttrykksmiddel. En sjelden kombinasjon, og den som tror at bass er bass, vil oppdage noe helt annet. Her hører vi han gripe ståbassen og ikke bare lar melodiene og tekstene gå nye og uventede veier. Effektpedalene og loopene gjør de stumme ordene på papiret om til toner og lyd.

- "Tom Stahlsberg samlet meg, Stian Carstensen, seg selv og Kjartan Fløgstad rundt et bord med boka Due Og Drone på bordet. Jeg begynte å bla i boka og idéene til låter strømmet på med det samme, jeg klarte ikke å legge låtskrivingen fra meg før jeg var ferdig med boka, og i løpet av en ti dagers periode skrev jeg ferdig hele plata. Inspirert av Kjartans dikt, av innhold og stemning, og av å synge på min egen dialekt. Jeg har prøvd å gjenspeile bredden i boka og diktene gjennom flere lydbilder og musikalske stemninger." - Steinar Raknes

Selv om "Due og Drone" har blitt til en soloplate, startet det hele med bandet KFB (Kjartan Fløgstad Band) bestående av Kjartan Fløgstad, Tom Stalsberg, Odin Staveland og Steinar Raknes.

- "Steinar Raknes og hans soloalbum, ”Due og Drone” (Grappa) utgis nesten på blå resept. Raknes med dette album blir kontrabassens Bjella møter Waits som igjen møter en slags ny Raknes som virkelig viser at han kler å herje med bokstaver hentet fra alfabetet det norske. Alfabetet det morske" - Tom Stalsberg

Steinar Raknes er norsk artist, jazzmusiker, vokalist og låtskriver. Han er kontrabassist i verdensklasse med et særegent sound, og bruker instrumentet på nye måter både akustisk og gjennom elektriske alterasjoner. Raknes har spilt med storheter fra jazzen som Chick Corea og Michael Brecker. Med sin brede musikalske bakgrunn har han lagt grunnlaget for sitt STILLHOUSE- prosjekt, med vokal og bass. Nå slipper han nok et album som vokalist og soloartist.

Mer musikk fra Kristiania Magiske Tivolitheater!3.12.2021 11:01:34 CET | Pressemelding

Årets julekalender, «Kristiania Magiske Tivolitheater» er et storslått juleeventyr fra gamle dager, den gang Norges hovedstad het Kristiania. Her får man servert magi, vennskap, kjærlighet og en hel del spenning hver eneste dag frem til julaften. De siste ukene har vi fått høre singlene Magi (Sebastian Zalo), De andres lys, Du går aldri alene og Lille Spurv (Helene Bøksle), og nå er også resten av sangene sluppet på albumet "Kristiania Magiske Tivolitheater - Sangene fra serien". Musikken i serien er knyttet til handlingen i historien om ti år gamle Luka og Tivoliet. Komposisjonene av Sindre Hotvedt har sitt eget sound basert på miljøet og tiden historien utspiller seg i, kombinert med moderne tonespråk og uttrykk, krydret med julens budskap. Hør hele albumet til Kristiania Magiske Tivolitheater her! Stjernespekket serie I tillegg til en imponerende rolleliste med barneskuespillere, får vi et gjensyn med flere kjente og kjære fjes i løpet av adventstiden på NRK. I tillegg til Lena Kris

AFFE med ny julelåt!3.12.2021 09:56:25 CET | Pressemelding

Kristin Seiersten og Bjørn Lindquist fortsetter å utvikle AFFE-universet. Lytt til AFFES nye julesang her! "Med en supermann i lomma" er en sjarmerende, fengende og sprudlende låt med et underliggende budskap om hvor viktig det er å tenke på andre rundt seg. Den omtenksomme, nysgjerrige og kreative fireåringen har laget en julegave helt selv. En plastelina supermann som skal hjelpe deg å føle deg trygg og gjøre jula ekstra bra.Men hvem trenger den aller mest? I tillegg til utgivelse av julelåt, har AFFE også laget en egen julekalender med 24 forslag til aktiviteter de voksne kan gjøre sammen med barna sine gjennom adventstiden.

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.