Stein Urheim & Jørgen Træen inviterer oss inn i et lekent elektroakustisk univers

Krympende klode er et nytt samarbeid mellom to internasjonalt anerkjente bergensmusikerne – musikkprodusent Jørgen Træen, som har jobbet med navn som Susanne Sundfør, Thea Hjelmeland og Jazkamer, og den originale og evig oppfinnsomme gitaristen Stein Urheim, som blant annet har gitt ut 6 album på HUBRO. På albumet henter de frem sine personlige samlinger av synther og strengeinstrumenter fra hele verden, og lar rommet mellom det elektroniske og analoge krympe mellom rillene på en LP. Release-konsert finner sted på Østre/Ekko i Bergen den 24. september.

Jørgen Træen & Stein Urheim. Foto: Jørgen Træen.

Stein Urheim & Jørgen Træen - Krympende klode: release 24/09

Lytt til "Krympende klode" her

Krympende klode byr oss inn i et fantasifullt og lekent elektroakustisk univers. Dette er musikk som både er overveldende, bevegende og tilforlatelig på samme tid. I et rikt vev av lyd høres spor av blant andre Raymond Scott og Delia Derbyshire til Harry Partch og norske Bjørn Fongaard.

Krympende klode har blitt et kaleidoskop av lyd, som speiler mange av de to musikernes interesser.

«Vi hadde i utgangspunktet lyst til å hylle den elektroniske musikkens pionerer» sier Urheim, «men også kombinere lydene fra de modulære synthene med ulike strengeinstrumenter fra fjern og nær

Tittelen på albumet henviser til «en generell følelse av at kloden er i ferd med å krympe». – sier Stein Urheim.

Samarbeidet mellom Træen og Urheim fikk sin spede begynnelse i 2010, da begge deltok i Bjørn Torskes Planteband på en festivalkveld i hjembyen Bergen. Jørgen Træen ble senere involvert i miks og produksjon på flere av Steins soloutgivelser for Hubro, samt hans siste duoplate med Mari Kvien Brunvoll utgitt på Jazzland. De siste årene har de også produsert og arrangert flere utgivelser sammen for andre artister og prosjekter.

Deler av materialet ble først laget til duokonserter de to gjorde både på Bergen Kjøtts eksperimentelle konsertserie i 2016 og Hubro sitt 8 års jubileum i Haugesund i 2017, men det var først da Borealisfestivalen bestilte et helt verk av de to at begge fikk ryddet nok tid til å møysommelig bygge det musikalske byggverket ferdig.

Klassekampen skrev dette om urfremføringen på Borealisfestivalen i 2020:
«Herlig kaotisk og leken, med massevis av markante basslinjer og melodier som fenger umiddelbart.» - Charlotte Myrbråten (Klassekampen)

Under urfremføringen på Borealisfestivalen spilte Portugisiske Ana Jorges analoge live-visuals en viktig rolle, på scenen hadde også duoen med seg en gigantisk hjemmebygget sopp. Soppen fungerte som et gigantisk hybridinstrument med mange av instrumentene og mye av elektronikken festet på seg. Den var av et såpass stort format at Borealisfestivalen måtte leie en semitrailer for å frakte den fra verkstedet der den ble bygget til urfremføringen i Grieghallen. Av naturlige grunner ble ikke soppen med til neste konsert som ble holdt under Sildajazz i 2020:

«Da vi skulle spille neste konsert fikk vi dessverre ikke soppen inn i varebilen, og vi fant dessuten ut at den var for stor til å bli med inn dørene til konsertlokalet.» sier Urheim. Han kan heldigvis legge til: «Soppen er ikke skrotet, men lever i beste velgående i den fuktige bakgården på Bergen Kjøtt

Både Urheim og Træen er helt sentrale navn i HUBRO-katalogen. Urheim har gitt ut seks svært personlige og høyt skattede album der gitarer og strengeinstrumenter fra hele verden, blues, folke- og verdensmusikk og en stilsikker sans for originale lydbilder danner det musikalske grunnfjellet. Han gav også sentrale musikalske bidrag til Erlend Apneseths kritikerroste album «Fragmentarium» fra 2020. Træen har medvirket som musiker på Øyvind Torvunds Spellemannvinnende «The Exotica Album» (2019), men han har også spilt en avgjørende rolle som produsent, mikser og studiotekniker på en svært lang rekke utgivelser i katalogen. HUBROs grunnlegger Andreas Meland beskriver ham på følgende måte: «Jørgen er rett og slett en stor kunstner, som har en egen evne til å løfte alle produksjonene han er involvert i til et høyere nivå

Konserter:
24. september: Østre/Ekko, Bergen
16. oktober: Henie Onstad kunstsenter, Oslo
5. mars 2022: Nonfigurativ musikk, Tønsberg

Jørgen Træen & Stein Urheim. Foto: Jørgen Træen.
Foto: Jørgen Træen
Design: Aslak Gurholt (Yokoland)
Foto: Jørgen Træen Design: Aslak Gurholt (Yokoland)

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!

The Source er ute med nytt album!15.10.2021 10:36:17 CEST | Pressemelding

The Source er en kvartett med lang fartstid, nå bestående av Øyvind Brække (trombone), Trygve Seim (saksofon), Per Oddvar Johansen (trommer) og Mats Eilertsen (bass). Etter flere årstidsrelaterte utgivelser som «The Source: of: Christmas», «The Source: of Summer» er det nå en ren kvartettutgivelse som foreligger. Musikken er signert alle medlemmene i kvartetten og spenner over et stort register: Raga, Shuffle, swing, lyriske partier, improvisasjon, heftig trombone- / tromme- duo med mer. Albumet "... but swinging doesn´t bend them down" er ute 15. oktober!

Nils Øklands tingingsverk til Vossajazz foreviges på plate!8.10.2021 10:27:26 CEST | Pressemelding

Glødetrådar, tingingsverket for Vossajazz 2016, er et slags «tilbake til røttene» for Økland. Voss har vært en viktig del av hans musikalske utvikling, både på 80-tallet som student og senere som musikalsk leder på Ole Bull Akademiet (1989-95). Tiden på akademiet gav viktige impulser til utvikling av hans karakteristiske, personlige stil: en blanding av jazz, fri improvisasjon, samtidsmusikk og folkemusikk.