Stavangerbedriften Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg. – Ny statlig garanti var avgjørende.

Norske Techouse skal levere energibesparende teknologi til Equinors oljeproduksjon på Johan Castberg-feltet i Barentshavet. Kontrakten sikret de ved hjelp av GIEKs nye garanti for produksjonslån.
Svein Helge Pettersen, CEO i Techouse. Foto: Techouse

Selskapet leverer høyteknologiske energibesparende systemer, såkalte waste heat recovery units (WHRU), for gjenvinning av overskuddsvarme og for vannbehandling. Systemene inngår i en større leveranse til Equinors flytende produksjonsenheter (FPSOer) på Johan Castberg-feltet i Barentshavet.

Det var i forhandlinger med Baker Hughes-konsernet at det Stavanger-baserte selskapet og SEB-banken så mulighetene i GIEKs nyeste løsning.

Produksjonslånsgaranti for å møte strenge betalingsforpliktelser

Garantien skal bidra til å dekke en eksportørs kortsiktige behov for arbeidskapital knyttet til en kontraktspesifikk leveranse til internasjonale kunder. Techouse er det første selskapet til å ta i bruk produksjonslånsgarantien.

– Vi opplever stadig mer krevende betalingsbetingelser knyttet til nye kontrakter. Spesielt gjør dette seg gjeldende for kontrakter som inngås med større internasjonale selskaper. Uten denne løsningen kunne vi ikke signert kontrakten. Derfor var det helt avgjørende for Techouse å få på plass en finansieringsløsning med GIEK, sier CEO Svein Helge Pettersen i Techouse.

– Et produksjonslån garantert av GIEK øker i tillegg konkurransekraften vår i internasjonale markeder og mot finansielt sterke konkurrenter, fortsetter Pettersen.

Garantien fra GIEK dekker halvparten av et lån fra SEB for bruk i produksjonstiden, og medfører et erstatningsansvar for GIEK opptil 12,5 millioner kroner.

Geir Moen, Head of Energy Coverage i SEB i Norge og kundeansvarlig for Techouse, anser løsningen særlig aktuell for norske SMBer.

– Vi ser for oss at det er mindre selskaper med eksport til store selskaper som blir presset på betalingsbetingelser. Dermed er det SMBer som vil ha størst nytte av denne type arbeidskapitalfinansiering, sier Moen.

Samarbeid mellom bedrift, bank og GIEK styrker norske bedrifters konkurransekraft

Odd Solheim, kundeansvarlig for Techouse i GIEK, sier dette prosjektet er et godt eksempel på rekkevidden GIEK har i norsk næringsliv og er positiv til den nye låneordningen.

– Det er veldig hyggelig å kunne bidra overfor SMBer som Techouse. Vi tror produksjonslånsgarantien vil være et nyttig verktøy som kan hjelpe flere norske eksportører til å vinne kontrakter, avslutter Solheim.

Faktaboks:

Bedrifter av alle størrelser kan dra nytte av denne finansieringsløsningen for arbeidskapital, forutsatt at finansieringsbehovet oppstår i forbindelse med en kontraktfestet leveranse til eksport. Les mer her om Produksjonslånsgaranti.

Svein Helge Pettersen, CEO i Techouse. Foto: Techouse
Techouse WHRU. Foto: Techouse
Odd Solheim, kundeansvarlig for Techouse i GIEK. Foto: GIEK

GIEK garanterer for lån, investeringer eller leveranser som fremmer norsk eksport. I tillegg har GIEK innenlandske finansieringsordninger for maritim industri. GIEK har mange rederier, verft og leverandører på kundelisten, og garantiene gis på markedsmessige vilkår sammen med norske og internasjonale banker. Giek.no