Uninett

Statsråd Asheim åpner Cybersikkerhetssenter for forskning og utdanning

Nasjonal innsats mot cybertrusler i kunnskapssektoren blir nå styrket. Cybersikkerhetssenter for forskning og utdanning åpner offisielt torsdag 25. mars klokken 09.00. Arrangementet blir digitalt, og selve åpningen foretas av Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim. Media er velkommen til å delta!

Cyberkriminalitet er digitaliseringens skyggeside

- Forskning og utdanning samler inn, håndterer, lagrer og deler enorme mengder data som er kritiske for vår samfunnsutvikling. Men med økt digitalisering blir også kunnskapssektoren sårbar for cyberkriminalitet og datainnbrudd,. Cybersikkerhetssenter for forskning og utdanning samler kunnskapssektorens fremste ekspertise innenfor cybersikkerhet, og blir en sentral brikke i kampen mot trusselaktørene. Jeg gleder meg til lansering og syns det er svært gledelig at vår minister foretar åpningen, sier administrerende direktør i Uninett AS, Tom Røtting.

Cybersikkerhetssenterets netttside

Tett samarbeid og gjensidig tillit en suksesssfaktor

- Kampen mot cyberkriminalitet innenfor forskning og utdanning kan ikke utkjempes fra hvert enkelt campus. Tett samarbeid og gjensidig tillit mellom alle aktører landet rundt er avgjørende for å kunne bekjempe trusselaktørene, enten de er fremmede makter eller uerfarne hackere på hjemmekontoret. Cybersikkerhetssenteret samler landets beste sikkerhetskompetanse og vil tilby analyse, rådgiving og respons til hele kunnskapssektoren på en enhetlig måte. Denne samlede innsatsen vil bli vårt sterkeste skjold, sier Tom Røtting.

Uninett CERT er sektorens reponsmiljø

70 millioner over fire år

Senteret er en del av Uninett AS og samler ressurspersoner og kompetanse fra sikkerhetsavdelinger ved NTNU, UiO og NSD, i tillegg til Uninetts eget fagmiljø. Nyetableringen skjer som  del av en fireårig sikkerhetssatsing i forskning og utdanning som Kunnskapsdepartementet har bevilget ca. 70 millioner kroner til.

Innledere og paneldebattanter under åpningen:

• Roar Olsen, Direktør, Unit
  • Tom Røtting, administrerende direktør, Uninett AS
  • Anders Lund, avdelingsdirektør, Uninett AS
  • Lars Oftedal, IT-direktør, UiO
  • Håkon Alstad, IT-sjef, NTNU
  • Marianne Myhren, seksjonsleder, NSD
  • Stian Husemoen, seksjonsleder, NTNU
  • Espen Grøndahl, IT-sikkerhetssjef, UiO
  • Monika Danielsen, kundeansvarlig, Uninett AS

Program og påmelding finnes her. NB! Etter påmelding mottar man en personlig møtelink på e-postadressen man registerte seg med. Bruk denne linken for å bli med i møtet torsdag 25. mars klokken 09.00

Bilder

Ansatte i Uninett AS er klare for å åpne Cybersikkerhetssenter for forskning og utdanning
Cybersikkerhetssenter for forskning og utdanning åpner 25. mars 2021

Om Uninett

Uninett
Postboks 4769 Torgard

+ 47 73 55 79 00https://www.uninett.no

Uninett AS er kunnskaps-Norges IKT-infrastrukturselskap. Vi utvikler og driver den digitale grunnmuren for forskning og utdanning i Norge.

Denne grunnmuren består blant annet av forskningsnettet – en kraftfull og sikker nasjonal nettforbindelse, som også kobler brukerne i kunnskapssektoren opp mot internasjonale forskningsnett.

Uninett er også leverandør av den nasjonale innloggings- og datadelingsløsningen Feide, videotjenesten Zoom, trådløs nettilgang via eduroam, samt en rekke tjenester innenfor cybersikkerhet og digitale campusløsninger. Våre tjenester brukes av flere hundre tusen personer i kunnskapssektoren hver eneste dag.

Uninett er et statlig aksjeselskap, og er som infrastrukturselskap også en strategisk og rådgivende partner i arbeidet med digitalisering av norsk kunnskapssektor.

Februar 2021: Store muligheter med ny enhet for IKT-tjenester i kunnskaps-Norge

Konsern og datterselskap

Uninett Sigma2 AS er Uninett AS sitt datterselskap, og sammen utgjør selskapene Uninett-konsernet. Konsernet har kontorer i Teknobyen, sentralt i Trondheim.

Følg pressemeldinger fra Uninett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Uninett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Uninett