Statsministeren åpnet Bellona-paviljong

Statsminister Jonas Gahr Støre åpnet Bellonas paviljong på FNs klimatoppmøte COP 26 i Glasgow mandag. Støre sa blant annet at han er enig med Bellona-stifter Frederic Hauge i at karbonfangst- og lagring er avgjørende for at vi skal nå målene om å kutte klimagassutslippene fram mot 2030.
Klima-og miljøminister Espen Barth Eide, Bellona-stifter Frederic Hauge, statsminister Jonas Gahr Støre, administrerende direktør Aker Horizoons Kristian Røkke og daglig leder i Sahara Forest Project Kjetil Stake.

Sammen med Sahara Forest Project er Bellona vertskap for den eneste norske paviljongen inne på den såkalte «Blue Zone» på COP26. Samarbeidspartnerene for paviljongen er Aker Horizons og Utenriksdepartementet. Paviljongen ble åpnet av statsminister Jonas Gahr Støre sammen med klima- og miljøminister Espen Barth Eide, administrerende direktør i Aker Horizons Kristian Røkke, daglig leder i Sahara Forest Project Kjetil Stake og Bellona-stifter Frederic Hauge.

Foran et stort norsk pressekorps fikk Bellona mye ros for sin mangeårige klimakamp og for å være synlige på den internasjonale arenaen.

–Vi har to viktige uker foran oss. Kanskje de viktigste ukene i vår tid. Vi skal oppnå resultater. Det vi i Bellona gjør her på COP26 er å lage en arena hvor vi fokuserer på løsninger. Vi må vise at det er mulig å løse klimaproblemene. Ved å kun fokusere på problemene oppstår apati, og det kommer det ikke noe godt ut av, sa Frederic Hauge.

Administrerende direktør Kristian Røkke i Aker Horizons takket både statsministeren og Frederic Hauge. Røkke sa at han var stolt av å være på FNs Klimatoppmøte sammen med Bellona.

Daglig leder Kjetil Stake i Sahara Forest Project (SFP) kom med nyheten om at SFP nettopp har mottatt 4,2 millioner kroner i støtte fra den nye regjeringen. Sahara Forest Project, som i sin tid ble etablert etter et initiativ fra Frederic Hauge, dyrker grønnsaker i drivhusanlegg drevet av solenergi og renset saltvann i ørkenen i Jordan.

–Støtten fra den norske stat gjør det mulig å jobbe for å utvikle løsninger for å endre globalt landbruk fra å være klimaversting til å bli klimasmart. Sahara Forest Project bruker alt det verden har nok av; saltvann, sollys, CO2 og ørken til å produsere det verden trenger mer av; mat, vann og ren energi, sa Stake.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide avsluttet med å si at stikkordet for COP26 og for Bellonas paviljong er løsninger.

–I klimasammenheng snakkes det ikke så mye om løsninger, som regel fokuseres det på alt  vi ikke skal gjøre. Men det er ekstremt viktig at vi fokuserer på det vi faktisk kan gjøre, sa Barth Eide.

Statsminister Jonas Gahr Støre og administrerende direktør Kristian Røkke.

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig, ideell stiftelse som arbeider med å løse verdens klima- og miljøproblemer. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk og basert på systemtenkning, med mål om å utvikle og fremme løsninger for politikere, offentlig forvaltning og næringsliv. Stiftelsen ble grunnlagt i 1986 og har i dag ca. 60 medarbeidere – deriblant ingeniører, statsvitere, økonomer, biologer, jurister og journalister – fordelt på våre kontorer i Oslo, Brussel, Vilnius og Berlin.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøstiftelsen Bellona på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Samarbeid skal gjøre ørken til blå skog17.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

I det stille har en av Europas største naturkriser utspilt seg utenfor Norges kyst. Havbunnen langs kysten har gått fra frodig tareskog til kråkebolleørken. Nå lanserer næringsliv, frivillige og miljøvernere samarbeidsplattformen NoMaRe for å gjøre Norges ukjente ørken om til blå skog. – Sammen ønsker vi å legge til rette for en storstilt restaurering av norsk tareskog, sier lederen i Bellonas bioprogram, Joakim Hauge.