Statsministeren åpner Friluftslivets uke 2022

Statsminister Jonas Gahr Støre åpner Friluftslivets uke under en stor aktivitetsdag på Sognsvann i Oslo søndag 4. september kl. 11.

SOGNSVANN FYLLES TIL HELGEN: Det blir mye moro for både store og små når Friluftslivets dag går av stabelen på Sognsvann. Foto: Wanda Nordstrøm / Norsk Friluftsliv

3.-11. september markeres Friluftslivets uke med over 1100 aktiviteter, turer og arrangementer over hele Norge. Uka vil bli offisielt åpnet av statsminister Jonas Gahr Støre på Friluftslivets dag på Sognsvann i Oslo søndag 4. september kl. 11.

Friluftslivets dag er en stor aktivitetsdag for hele familien. På åpningsarrangementet for Friluftslivets uke stiller til sammen 24 organisasjoner og aktører med morsomme og spennende friluftslivsaktiviteter. Arrangementet har tidligere hatt opp mot 10 000 besøkende.

• 10.00 Arrangementet starter.
  • 10.45 Den offisielle åpningen fra scenen starter med velkomsthilsen og BlimE-dans.
  • 11.00 Statsministeren taler og åpner Friluftslivets uke fra scenen.
  • 15.30 Arrangementet avsluttes.

Det er Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for de 18 store friluftsorganisasjonene, og dens medlemsorganisasjoner som står bak Friluftslivets uke og aktivitetsdagen Friluftslivets dag på Sognsvann.

Fakta om Friluftslivets uke 2022:

• Arrangeres landet over 3. - 11. september
  • Over 1100 turer og aktiviteter finnes på  www.friluftslivetsuke.no
  • Lørdag 3. september inviteres hele Norge til å sove ute under Natt i naturen
  • Søndag 4. september markeres Friluftslivets dag på Sognsvann, i tillegg til Soppens dag og Kom deg ut-dagen
  • 9. – 11. september markeres den nasjonale ryddedugnaden Tur med mening, i samarbeid med Strandryddeuka
  • Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og deres 18 medlemsorganisasjoner med rundt 5000 lag og foreninger står bak feiringen
  • Er en del av Frivillighetens år 2022