Statskog stenger utleiehyttene

Statskog stenger alle utleiehytter for å understøtte myndighetenes håndtering av korona-situasjonen.
En av Statskogs utleiehytter, Elgstølen i Rendalen Foto: Torkel Skoglund

Beslutningen omfatter i alt 86 utleiehytter fordelt ut over store deler av landet. Stengningen gjelder fra og med i dag og ut april.

- Vi er i en alvorlig situasjon og vil bidra til at myndighetenes anbefalinger blir fulgt. Våre hytter ligger spredt og ikke i tilknytning til tradisjonelle utfartssteder. Stengning bidrar likevel til å redusere reisevirksomhet og risikoen for ekstra pågang på distriktskommuners helsevesen, sier administrerende direktør i Statskog, Gunnar Lien.

Statskog tar i løpet av de nærmeste dagene kontakt med alle som blir berørt av stengningen. Utvidelse av stengningsperioden vil bli fortløpende vurdert opp mot de anbefalinger som til enhver tid gjelder fra myndighetene.

Statskog har om lag 130 åpne buer. Mange av disse er på steder hvor fysisk stengning vil kreve betydelig reisevirksomhet for selskapets ansatte. Disse hyttene har også en viktig nødfunksjon i fjellet.

- Derfor vil våre åpne buer fortsatt være åpne, men vi anmoder om at de ikke blir brukt i situasjonen vi er i nå, sier Lien.

En av Statskogs utleiehytter, Elgstølen i Rendalen Foto: Torkel Skoglund
Gunnar Lien, administrerende direktør i Statskog Foto: Fotokompaniet AS Namsos