Statsbudsjettet: Undergraver gjenoppbyggingen av kollektivtrafikken

Yrkestrafikkforbundet er skuffet over manglende inndekning av energikostnader for bussbransjen.

Til fritt bruk i saken: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg

Busselskapene har fått 600-700 millioner i økte utgifter til drivstoff det siste året. I tillegg har strømkostnadene til elbusser, trikk og t-bane økt med 400 millioner. En samlet kollektivbransje har bedt om en kompensasjonsordning på 1,1 milliarder for å dempe konsekvensene for bransjen.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er skuffet over regjeringens manglende vilje til å komme kollektivbransjen i møte.

- Et godt kollektivtilbud er essensielt for å oppnå klimamålet om å halvere utslipp fra transportsektoren. Kollektivtrafikken er også en del av løsningen når hele Europa skal klare seg med mindre energi enn vi er vant med. Kollektivselskapene er i en situasjon der man forsøker å bygge opp kollektivtilbudet og antall passasjerer etter Korona- pandemien. Da er en slik ekstrautgift det siste vi trenger. Med dette slår regjeringen hånden av en bransje som allerede sliter, uttaler Klungnes.

- Konsekvensene av regjeringens manglende vilje er et dyrere og dårligere kollektivtilbud. Dette vil gjøre det enda vanskeligere å få kundene tilbake og med dette oppnå klimamålene, avslutter Klungnes.