Yrkestrafikkforbundet

Statsbudsjettet: Forventer at Regjeringen prioriterer vedlikehold av vei fremfor prestisjeprosjekter

Del
Denne uken samles regjeringen for å diskutere statsbudsjettet for 2022. Yrkestrafikkforbundet har forventinger til at oppgradering av fylkesveiene, bedre fremkommelighet for kollektivtransport og strengere tiltak mot sosial dumping prioriteres.
Forbundsleder Jim Klungnes.
Forbundsleder Jim Klungnes.

Yrkestrafikkforbundet sendte i fjor sommer inn sine innspill til statsbudsjettet. Et av de viktigste punktene var oppgradering av fylkesveier, som i mange år har havnet i glemmeboka hos myndighetene.

‒ Det er et massivt vedlikeholdsetterslep på norske veier, spesielt i distriktene. Vi forventer derfor at dette prioriteres i statsbudsjettet, fremfor nye prestisjeprosjekter, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Farlige veier skaper farlige arbeidsdager

Han peker på at dagens situasjon utsetter yrkessjåførene for fare i arbeidshverdagen.

‒ Sjåførene våre tar en risiko ved å kjøre på veiene slik de er i dag. Det kan vi ikke akseptere. Derfor har vi spesifikt bedt om at det bevilges penger til å utbedre ras- og skredutsatte veier. I tillegg ønsker vi at tunellsikkerheten bedres, i form av bedre belysning, bredere tunnelløp og flere rømningsveier, sier Klungnes.

Kollektivtransport må prioriteres

Yrkestrafikkforbundet har også kommet med en rekke andre innspill. Blant annet ønsker man at bedre fremkommelighet for kollektivtransport settes på agendaen.

‒ Vi vil være avhengige av et godt kollektivtilbud fremover. Da må fremkommeligheten prioriteres. Mer spesifikt tenker jeg på utbygging av kollektivfelt i de store byene, økt bruk av signalprioritering og at elbiler holdes unna kollektivfeltene, sier Klungnes.

Vil slå hardere ned på sosial dumping

Et tredje punkt Yrkestrafikkforbundet har spilt inn til statsbudsjett er økt fokus på sosial dumping i transportnæringen.

‒ Det er dessverre stor forekomst av sosial dumping i transportnæringen, noe som ofte skyldes at internasjonale selskaper får operere utenfor regelverket i Norge Derfor må det bevilges mer midler til hyppigere kontroller av kjøretøy og allmengjorte lønnsvilkår. I tillegg må sanksjonene for regelbrudd bli betraktelig strengere. Det er eneste måte å få bukt med problemet på, konstaterer forbundslederen.

Kontakter

Bilder

Forbundsleder Jim Klungnes.
Forbundsleder Jim Klungnes.
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye