Statsbudsjettet 2022: Stimulerer svenskehandelen

Før pandemien trodde vi at vi visste hvor stor grensehandelen var; nå vet vi at den var enorm. I forslaget til statsbudsjett for 2022 foreslås det likevel på nytt å øke alkoholavgiftene noe. Pandemien førte til mer handel i Norge, noe som har gitt flere arbeidsplasser i handelen og i norsk produksjon, og mange milliarder ekstra til fellesskapet. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener at avgiftene må ned for å beholde norske arbeidsplasser, norsk produksjon og et reelt salg på polet. Økningen i salget på Vinmonopolet under pandemien var på hele 47,8 %.

Den avtroppende regjeringen foreslår å øke alkoholavgiftene med 1,3 % (såkalt indeksering). Koronatiden har gitt oss god dokumentasjon på grensehandlingens omfang. Bare salget på Vinmonopolet har hittil resultert i 8,4 mrd. mer i skatter og avgifter. Høye, norske alkoholavgifter bidrar normalt i stort monn til svenske arbeidsplasser og subsidiering av Systembolaget. VBF håper og tror at den nye regjeringen i det minste reverserer Høyre-regjeringens forslag. Straks svenskegrensen krysses, er avgiftsgapet på vin og brennevin dessverre godt synlig.  Nordmenn på dagstur til Sverige, har i årevis handlet vin og brennevin for milliarder, og polsalget i Norge har normalt vært mer eller mindre flatt.

-       Den nye regjeringen må ta grep og redusere grensehandelen for å sikre norske arbeidsplasser og norsk verdiskapning nå når reiserestriksjoner er opphørt. Det betyr at alkoholavgiftene må ned, og en Ap/Sp-regjering må sørge for en plan for gjennomgang av særavgifter som påvirker grensehandelen, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF).

Snikinnføring

-       Norske regjeringer snikinnfører dessverre økte avgifter hvert år gjennom å kalle det prisjustering. Denne praksisen er uvanlig i våre naboland, og konsekvensen er høy grensehandel. Arbeidsplasser flagges ut med åpne øyne, og dette svekker norsk verdiskapning. Stortingspolitikerne må nå i fellesskap ta ansvar, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i (VBF).

Alkoholavgiftene har økt kraftig siden 2013 (brennevin 20 + %, vin  og øl + 8 %).

Om Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Middelthunsgt. 27

Middelthunsgt. 27
0305 Oslo

Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) organiserer norske produsenter og importører av brennevin, vin, sider og importøl. Vi støtter vinmonopolordningen.

Se mer om oss www.vbf.no

Ifølge SSB drakk ikke folk mer under korona selv om salget på Vinmonopolet har økt: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/1-av-3-drikker-alkohol-hver-uke

Følg pressemeldinger fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Statsbudsjettet 2024: Vedum og Vestre sier ja til grensehandling6.10.2023 09:32:07 CEST | Pressemelding

Vedum og Vestre sier ja til mer grensehandling også neste år. På tross av lovnader i Hurdalsplattformen om tiltak som kan redusere grensehandelen og styrke konkurransekraften til norsk næringsliv, fortsetter regjeringen politikken med å stimulere nordmenn til å dra over grensen for å gjøre dagligvarekjøp. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener at avgiftene må ned for å beholde norske arbeidsplasser, norsk produksjon og et reelt salg på Vinmonopolet.

Statsbudsjettet 2023: Vedum fortsetter å fylle svenske frakkefor6.10.2022 10:22:51 CEST | Pressemelding

Regjeringen fyller svenske frakkefor med penger og fortsetter å sende nordmenn over grensen for å handle varer de kunne kjøpt i Norge. På tross av lovnader i Hurdalsplattformen om å redusere grensehandelen og styrke konkurransekraften til norsk næringsliv, foreslår regjeringen likevel å øke alkoholavgiftene fra 1. januar 2023. Pandemien førte til mer handel i Norge, noe som ga mange milliarder ekstra til fellesskapet, flere arbeidsplasser i handelen og i norsk produksjon. Salgsøkningen på Vinmonopolet var på hele 43 % under pandemien. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener at avgiftene må ned for å redusere grensehandelen.

Statsbudsjettet 2021: Vil fortsatt støtte svenskene7.10.2020 10:33:44 CEST | Pressemelding

I forslaget til statsbudsjett for 2021 foreslår Regjeringen på nytt å øke alkoholavgiftene, og den budsjetterer med lavere sum til felleskassen enn i 2020-budsjettet. For første gang i historien kan vi dokumentere nordmenns alkoholkjøp, og koronatiden har vist at grensehandelen er mye større enn antatt. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener at avgiftene må ned for å stimulere til og beholde flere norske arbeidsplasser, norsk produksjon og et reelt salg på polet. Økningen i salget på Vinmonopolet er hittil i år på hele 38 %.

Statsbudsjettet 2020: Regjeringen stimulerer til fri flyt7.10.2019 10:31:02 CEST | Pressemelding

Siden Siv Jensen tok over som finansminister har grensehandelen økt med 24,6 % og alkoholavgiftene med 14,5 %. I forslaget til statsbudsjett for 2020 foreslår Regjeringen på nytt å øke alkoholavgiftene. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener de høye alkoholavgiftene stimulerer til fri flyt over grensen, og at budsjettet nok en gang er en gavepakke til Systembolaget og grensehandel.