Statsbudsjettet 2021: Vil fortsatt støtte svenskene

I forslaget til statsbudsjett for 2021 foreslår Regjeringen på nytt å øke alkoholavgiftene, og den budsjetterer med lavere sum til felleskassen enn i 2020-budsjettet. For første gang i historien kan vi dokumentere nordmenns alkoholkjøp, og koronatiden har vist at grensehandelen er mye større enn antatt. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener at avgiftene må ned for å stimulere til og beholde flere norske arbeidsplasser, norsk produksjon og et reelt salg på polet. Økningen i salget på Vinmonopolet er hittil i år på hele 38 %.

Ingunn Jordheim, generalsekretær VBF

I forslaget til statsbudsjettet foreslår finansministeren å øke alkoholavgiftene med 3,5 prosent. Koronatiden har gitt oss god dokumentasjon på grensehandlingens omfang, og både Vinmonopolet og varehandel for øvrig har hatt en formidabel økning i salget, noe som har resultert i flere norske arbeidsplasser og mer penger i felleskassen. Bare salget på Vinmonopolet har hittil resultert i ca. 3 mrd. mer i skatter og avgifter. Det er uforsvarlig å øke de allerede høye alkoholavgiftene, fordi de normalt bidrar til svenske arbeidsplasser og subsidiering av Systembolaget. Og dette vil regjeringen fortsette med når reiserestriksjonene opphører.

Nordmenn på dagstur til Sverige, har i årevis handlet vin og brennevin for milliarder, og polsalget i Norge har vært mer eller mindre flatt.

• Nå må ansvarlige politikere på Stortinget gå sammen i et bredt forlik som reduserer grensehandelen for å sikre norske arbeidsplasser og norsk verdiskapning. De må finne en vei ut av denne situasjonen; koronatiden varer heldigvis ikke evig, og da må det tas grep nå. Det betyr at avgiftene må ned, at taxfreekvoten må reduseres og at regjeringen må komme med en plan for gjennomgang av særavgifter som påvirker grensehandelen, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF).

Snikinnføring

• Regjeringen snikinnfører økte avgifter hvert år gjennom å kalle det prisjustering. Denne praksisen er ikke vanlig i våre naboland, og konsekvensene er at avgiftsforskjellene blir større og grensehandelen øker. Tafatte politikere flagger ut arbeidsplasser og norsk verdiskapning, og svekker Vinmonopolet, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF).

Opinions koronamåling viser at folk ikke drikker mer selv om salget på Vinmonopolet har økt: https://opinion.no/2020/07/alkoholkonsumet-har-ikke-okt-i-koronakrisen/

Ingunn Jordheim
Generalsekretær
Mobil 918 22 847
ingunn.jordheim@vbf.no

Ingunn Jordheim, generalsekretær VBF

Om Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Middelthunsgt. 27

Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) organiserer norske produsenter og importører av brennevin, vin, sider og importøl. Vi støtter vinmonopolordningen. Se mer om oss www.vbf.no

Følg pressemeldinger fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Statsbudsjettet 2022: Stimulerer svenskehandelen12.10.2021 10:20:28 CEST | Pressemelding

Før pandemien trodde vi at vi visste hvor stor grensehandelen var; nå vet vi at den var enorm. I forslaget til statsbudsjett for 2022 foreslås det likevel på nytt å øke alkoholavgiftene noe. Pandemien førte til mer handel i Norge, noe som har gitt flere arbeidsplasser i handelen og i norsk produksjon, og mange milliarder ekstra til fellesskapet. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener at avgiftene må ned for å beholde norske arbeidsplasser, norsk produksjon og et reelt salg på polet. Økningen i salget på Vinmonopolet under pandemien var på hele 47,8 %.

Statsbudsjettet 2020: Regjeringen stimulerer til fri flyt7.10.2019 10:31:02 CEST | Pressemelding

Siden Siv Jensen tok over som finansminister har grensehandelen økt med 24,6 % og alkoholavgiftene med 14,5 %. I forslaget til statsbudsjett for 2020 foreslår Regjeringen på nytt å øke alkoholavgiftene. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener de høye alkoholavgiftene stimulerer til fri flyt over grensen, og at budsjettet nok en gang er en gavepakke til Systembolaget og grensehandel.