Statsbudsjettet 2021: - Kuttene i staten virker tilfeldige og uten mål og mening

Delta reagerer sterkt på budsjettkuttene i staten. - Til syvende og sist går det ut over tjenester som alle i Norge nyter godt av, sier nestleder Trond Ellefsen.
Trond Ellefsen, nestleder i Delta.

I statsbudsjettet for 2021 videreføres det flate kuttet på 0,5 prosent for alle statlige virksomheter.

- Det virker som dette er et prinsipp mer enn en målrettet tiltak fra regjeringens side. Avbyråkratiserings- og effektivitetsreformen (ABE) er overmoden for en gjennomgripende evaluering. Hva er egentlig poenget med den, og hvordan slår den ut?

Trond Ellefsen, nestleder i Delta, er skuffet - selv om han ikke er så veldig overrasket.

Siden reformen ble innført i 2015 har det kommet et flatt kutt i størrelsesorden 0,5 til 0,8 prosent hvert år. De statlige virksomhetene må selv bestemme hvordan budsjettkuttene skal håndteres.

- Enkelte vil kanskje mene at 0,5 til 0,8 prosent ikke er så mye, men når dette slår inn år etter år så blir det raskt store summer for mange virksomheter. Og til syvende og sist går det ut over offentlige tjenester som alle som bor i Norge nyter godt av. Et slikt generelt kutt, uten noe nærmere mål og mening, virker meningsløst, sier Ellefsen.

Reformen har virket i fem år, og da mener Delta det er på høy tid å finne ut hvordan effekten er.

- Jeg ser at politikere skryter av at vi har spart store summer, men de sier ikke et ord om hvordan kvaliteten på tjenestene har utviklet seg. Hvordan ser det regnestykket ut? Og hvem har spurt de ansatte om hvordan det er å jobbe med stadig trangere budsjetter?

Deltas nestleder er rask med å legge til at han ikke er motstander av omstillinger.

- Slikt arbeid pågår hele tiden i offentlig sektor, det er vi vant til. Men vi har som krystallklare krav at arbeidet skal være planlagt og målrettet, og de ansatte må få medvirke slik at de forstår hvorfor ting skal gjennomføres.

Trond Ellefsen, nestleder i Delta.