Statlig kjøp ikke tilpasset virkeligheten
– Bevilgningene til kjøp av ulønnsomme posttjenester i statsbudsjettet er ikke tilpasset virkeligheten. Staten må enten gi Posten handlefrihet til å tilpasse seg utviklingen, eller dekke merkostnadene ved å opprettholde servicenivået Posten er pålagt med blant annet fem dagers postomdeling i hele landet. Med dagens rammebetingelser har Posten ikke mulighet til å tilpasse servicenivået med virkning for 2018, sier konsernsjef Tone Wille.
I kommentarene til Statsbudsjettet beskriver Regjeringen situasjonen og hvilke konsekvenser digitaliseringen har for postvolumene.
– Digitaliseringen av samfunnet skjer svært raskt. Behovet for å sende brevpost går kraftig ned. På grunn av sterkt fallende brevvolumer og dermed sterkt fallende inntekter, og de stort sett fastlagte kostnadene for distribusjonsnettet, stilles leveringspliktige tilbydere på tvers av landegrenser overfor svært store utfordringer. I mange land er det derfor foreslått eller gjennomført endringer i leveringsplikten. Departementet får nå utredet alternative servicenivåer i leveringsplikten, og konsekvenser for statlig kjøp av post- og banktjenester, skriver Regjeringen i statsbudsjettet.
Regjeringen lover å komme tilbake til Stortinget på egnet måte etter at utredningen foreligger.
Det haster
Etter Postens beregninger tilsier utviklingen at hver husstand i 2019 vil motta tre brev i uken, mot fire brev i dag.
– Posttilbudet må tilpasses nye brukerbehov – og det haster. Vi forventer at regjeringen raskt kommer tilbake til Stortinget med saken om endringer i leveringspliktene, understreker Wille.
Null i utbytte
Regjeringen legger også til grunn at det ikke blir noe utbytte fra Posten Norge i 2018. Dette er i tråd med innspill fra Posten.
Nøkkelord
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom