Statkraft skal levere vindkraft til Solvay i Finland

(Brussel/Oslo, 27. april 2022) Statkraft har signert en 10-årig kraftsalgsavtale med belgiske Solvay om salg av vindkraft produsert i finske Pajuperankangas vindpark.

Avtalen innebærer at Solvay-konsernets anlegg i finske Voikkaa kan drive sin virksomhet 100% basert på vindkraft, dekarbonisere produksjonen av hydrogenperoksid og bidra til å nå Solvays bærekraftsmål.

"I tråd med konsernets veikart for bærekraft, Solvay One Planet, har Solvay Peroxides en ambisjon om å bli karbonnøytrale innen 2040," sier Solvay Peroxides EMEA Business Director Marco Giannuzzi. "Vi er glade for at vi gjennom denne avtalen tar et betydelig skritt fremover for å redusere miljøpåvirkningen fra vårt finske fabrikkanlegg, og svare på de behovene planeten og kundene våre har."

- Som den største produsenten av fornybar kraft i Europa, er vi i Statkraft kjempefornøyde med å bidra til det grønne skiftet og støtte Solvay på veien til karbonnøytralitet og redusert miljøpåvirkningen fra deres finske anlegg, sier Fredrik Åkerlund, senior originator og leder av Statkrafts kontor i Espoo. - Vårt mål er å være den viktigste partneren for industrikunder i Norden, og vi har tro på at våre løsninger passer kundens behov, legger han  til.

I henhold til avtalen skal Statkraft levere strøm fra vindparken Pajuperankangas i Finland. Statkraft signerte nylig en 10-årig kraftkjøpsavtale med ABO Wind, som har utviklet prosjektet. Vindparken, som for tiden er under bygging, vil bestå av 14 turbiner som etter planen skal kobles til nettet høsten 2023. Parken får en samlet installert effekt på 86,8 megawatt og vil produsere nok strøm til å forsyne 14.000 el-oppvarmede finske husstander.

Hydrogenperoksid, produsert med 100 % vindkraft
Solvay Chemicals Finland Oy har produsert hydrogenperoksid for bruk i blekeapplikasjoner siden 1972 og er et strategisk viktig anlegg for Solvay. Den nye kraftkjøpsavtalen er et viktig skritt i dekarboniseringen av anlegget, slik at det holder seg i front av markedsutviklingen og sikrer Solvays posisjon som et sterkt og pålitelig valg for kjøpere av hydrogenperoksid.

Fornybare energiløsninger for finsk industri
Statkraft er en ledende leverandør av langsiktige kraftkontrakter. Sammen med våre ulike kunder over hele Europa utvikler vi nye, innovative konsepter. I Finland tilbyr Statkraft kraftkjøpsavtaler til industrielle og kommersielle selskaper, samt til prosjektutviklere og investorer som trenger langsiktige kraftavtaler for å oppnå finansiering av ny, fornybar kraftproduksjon. Som en av de viktigste aktørene i det europeiske energimarkedet handler Statkraft både kraft og sertifikater for fornybar energi i Finland.

Avtalen med Statkraft er den siste i en rekke prosjekter Solvay har gjennomført knyttet til fornybar energi. Prosjektene skal bidra til å oppfylle selskapets 2030-mål, fastsatt i Solvay One Planet og dets ambisjon om å bli karbonnøytrale på tvers av alle Solvays virksomheter innen 2050. Dette inkluderer reduksjon av Scope 1 og 2 klimagassutslipp for virksomheten over hele verden med 30 prosent sammenlignet med 2018.

Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4800 ansatte i 19 land.

www.statkraft.no

www.solvay.com

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Lars Magnus Günther, pressetalsperson, Statkraft AS
Tel: +47 91241636
E-post: lars.gunther@statkraft.com

Fredrik Åkerlund, Senior originator, Statkraft Finland
E-post: fredrik.akerlund@statkraft.com

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

PRESS RELEASE: NQX has been certified by NCSA-FI for security level TL III24.5.2022 10:15:00 CEST | Press release

NQX has been certified by NCSA-FI for security level TL III SSH announced today that it has received a TL III-level security certification for its NQX quantum line encryption software version 2.2 from the Finnish National Cyber Security Center (NCSA). The certification enables the solution to be used to secure networks requiring TL III level encryption for the transmission of confidential and sensitive information. The certified NQX 2.2 includes central management functionality that enables convenient remote management of network nodes. NQX central manager simplifies and automates the management and maintenance of Public Key Infrastructures (PKI) and certifications of nodes and connections regardless of their location. Because of its intuitive user interface, NQX central manager is easy to use and administrators can perform critical management tasks with minimal human effort. NQX's capability to support various network deployment approaches is enhanced with an isolated management chann

Selligent Marketing Cloud Boosts Customer Engagement with New Smart Subject Capabilities24.5.2022 10:00:00 CEST | Press release