Statkraft øker farten i fornybarsatsingen, reorganiserer konsernledelsen for å nå nye vekstmål

Statkraft har oppdatert sin strategi fram mot 2030, med nye, mer ambisiøse vekstmål for fornybar energi. I strategien øker veksttakten for sol, landbasert vind og batterilagring fra 2,5-3 GW i 2025 til 4 GW per år innen 2030.

Samtidig øker vekstambisjonene innen vannkraft, havvind og grønt hydrogen. Totalt kan Statkraft ha utviklet opp mot 30 GW ny fornybar produksjonskapasitet innen tiåret er omme. Dette innebærer at Statkraft de neste åtte årene vil kunne øke sin samlede kraftproduksjon med opptil 50% fra i dag, til rundt 100 TWh. 100 TWh tilsvarer nesten tre ganger Danmarks årlige kraftforbruk.

- Behovet for fornybar energi øker kraftig, både for å nå fremtidens nullutslippssamfunn, dekke nytt kraftforbruk i Norge og styrke europeisk energisikkerhet. Kombinert med økt investeringskapasitet øker Statkraft nå farten for å utvikle mer fornybar energi. Når vi ser mot 2030, er ambisjonene våre høyere enn noen gang – med betydelig høyere vekstambisjoner på tvers av geografier og teknologier, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i Statkraft.

Som et ledd i strategien satser Statkraft målrettet på oppgradering og utvidelse av den norske vannkraften. Målet er å starte minst fem større vannkraftprosjekter innen 2030.

En vesentlig del av veksten vil også knytte seg til sol, landbasert vind og batterilagring, på tvers av alle Statkrafts markeder. I tillegg tar selskapet mål av seg til å bli en betydelig aktør innen havvind i Norge og i Irland.

Innen grønt hydrogen er ambisjonen å bli ledende i Norge og Sverige, samt utvide aktivitetene til utvalgte markeder utenfor Norden. Målet er å utvikle 2 GW grønt hydrogen innen 2030.

Fundamentet er konsernets unike kompetanse og posisjon, og følgende fire strategiske pilarer:

1. Levere ren fleksibilitet – med vannkraft som fundament
2. Øke veksten innen solkraft, landbasert vind, havvind og batterilagring
3. Levere grønne markedsløsninger til kunder
4. Skalere nye grønne energiteknologier

Tilpasser konsernledelsen
For å understøtte den oppdaterte strategien, gjør Statkraft også organisatoriske tilpasninger. Strukturen i konsernledelsen endres ved å etablere de tre geografiske regionene Norden, Europa og Internasjonalt som egne forretningsområder. Samtidig etableres New Energy Solutions som et eget forretningsområde, for å styrke arbeidet med å utvikle nye forretningsmuligheter innenfor det grønne skiftet.

- Endringene skal hjelpe oss å vokse raskere innen vannkraft, vindkraft, solkraft og batterilagring, først og fremst gjennom bedre geografisk koordinering av våre ulike aktiviteter. Samtidig prioriterer vi arbeidet med å utvikle nye energiløsninger, som for eksempel grønt hydrogen, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.

Fra 15. august 2022 vil konsernledelsen i Statkraft bestå av:

Christian Rynning-Tønnesen, konsernsjef
Anne Harris, konserndirektør Økonomi og Finans og IT
Henrik Sætness, konserndirektør Konsernstaber
Hallvard Granheim, konserndirektør Marked
Birgitte Ringstad Vartdal, konserndirektør Norden
Barbara Flesche, konserndirektør Europa
Ingeborg Dårflot, konserndirektør Internasjonalt
Jürgen Tzschoppe, konserndirektør Nye energiløsninger

- Etter mer enn 20 år i Statkraft, hvorav 12 år som verdsatt medlem av konsernledelsen, søker Hilde Bakken nye muligheter utenfor selskapet. Jeg vil takke Hilde for hennes solide bidrag til Statkrafts resultater gjennom to tiår, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen. - Samtidig ønsker jeg Barbara Flesche og Ingeborg Dårflot velkommen som nye medlemmer av konsernledelsen. Jeg ser frem til å jobbe tett med begge to for å levere på vår oppdaterte vekststrategi.

Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4800 ansatte i 19 land.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Lars Magnus Günther, pressetalsperson, Statkraft AS
Tel: 00 47 912 416 36
E-post: lars.gunther@statkraft.com

Stephan Skaane, VP Head of Front Office
Tel: 00 47 905 136 52
E-post: stephan.skaane@statkraft.com

Les mer om strategien på https://www.statkraft.no/om-statkraft/strategi/

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Hoylu AB: Continued SaaS growth in July15.8.2022 08:30:00 CEST | Press release

Stockholm, Sweden, August 15, 2022 – Hoylu, a leader in visual collaboration solutions for distributed teams, today announced Annual Recurring Revenue (“ARR”) as of the end of July 2022. ARR, including long term mobile contracts, reached MSEK 48.5 as of the end of July 2022, up from MSEK 46.2 as of the end of June 2022. The report for July 2022 is attached to this press release and is available on Hoylu's web site: (https://www.hoylu.com/investor-relations/financial-reports/). For more information, please contact: Truls Baklid, CEO, +47 924 38 900 Email: tob@hoylu.com Karl Wiersholm, CFO, +1 425 829 2316 Email: kw@hoylu.com About Hoylu Hoylu's Adaptive Workspace opens up a new way for teams to plan, build and engage --so they get the impact they want no matter the industry, department or time. Whatever your management or planning style, Hoylu fits the way you structure your team and integrates all the productivity tools you're already using. So, you easily plan and complete any project

Expereo acquires Breeze Networks, further enhancing its SD-WAN/SASE practice and presence in the UK market15.8.2022 08:00:00 CEST | Press release