Statkraft forventer en renessanse for fleksibel vannkraft

(Mauranger 7. juni 2022) Statkraft har i dag sendt NVE konsesjonssøknad på en stor modernisering av Folgefonnreguleringen i Kvinnherad og Ullensvang kommuner i Hardanger. Elektrifisering og ny industriutvikling ventes å gi økt etterspørsel etter fornybar energi. Økt etterspørsel og mer energi fra variabel kraftproduksjon vil gi et økt behov for regulerbar kraft. Vannkraft vil bidra med både mer effekt i tillegg til mer energi.

I konsesjonssøknaden søkes det om å øke installert effekt fra 250 MW til 880 MW. Prosjektet vil gi 70-80 GWh ny ren energi inn i kraftsystemet, noe som tilsvarer strømforbruket til 5000 husholdninger. Det er 40 år siden sist Statkraft sendte konsesjonssøknad for et så stort vannkraftprosjekt. Moderniseringen vil gjøre Mauranger II til Norges femte største kraftverk målt i effekt.

- Vi ser at det i fremtiden vil bli økt behov for mer fleksibilitet og effekt. Vi kan bidra til dette gjennom å oppgradere vannkraftverk. Økt behov for kraft og et forbedret skattesystem gjør at det nå er mulig å få til store prosjekter og Statkraft leverer nå konsesjonssøknad for Folgefonn. Behovet for økt fleksibilitet kan gi en renessanse for eksisterende norske vannkraftverk, sier konsernsjef i Statkraft Christian Rynning-Tønnesen.

Økt effekt for industrien
Moderniseringen av Mauranger kraftverk vil bidra med betydelig mer effekt inn i det vestlandske kraftnettet, og sammen med utbygging av nett være en del av løsningen på denne utfordringen. Prosjektet legger dessuten til rette for Norges havvindsatsning og ny industribygging.

Utbyggingen representerer en betydelig investering i fastlands-Norge. Det tar rundt 3 år før detaljplanleggingen kommer i gang. Byggestart kan bli i 2026. Naturinngrepene knyttet til prosjektet vil være begrenset. Det som omhandler miljø og naturinngrep vil være en del av konsesjonsprosessen.

Jakter etter lønnsomme prosjekter
- Statkraft vurderer fortløpende behovet for rehabilitering og muligheten for oppgradering/utvidelse og re-design av våre vannkraftanlegg og er i gang med å gå gjennom hele vannkraftporteføljen på jakt etter lønnsomme prosjekter. Vi tror det vil komme flere tilsvarende prosjekter i årene fremover, sier konserndirektør for produksjon i Statkraft, Hilde Bakken.

Statkraft har investert mer enn 20 milliarder kroner i norsk vannkraft siden 2005 og har hittil i 2022 åpnet to vannkraftverk, Storlia og Vesle Kjela kraftverk i henholdsvis Eidfjord kommune og Vinje kommune. Både Folgefonn, Storlia og Vesle Kjela er lønnsomme prosjekter i eksisterende anlegg i allerede regulerte vassdrag som vil gi ny energi med begrensede naturinngrep.

Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4800 ansatte i 19 land.

For mer informasjon:
Knut Fjerdingstad, pressetalsperson, Statkraft
E-post: knut.fjerdingstad@statkraft.com
Tel: +47 90186310

Josiane Kremer, Vice President, eksternkommunikasjon, Statkraft
E-post: josiane.kremer@statkraft.com
Tel: +47 48180451

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

First-line tislelizumab plus chemotherapy showed median overall survival of 17.2 months versus 10.6 months for chemotherapy and reduced risk of death by 34% in patients with advanced esophageal squamous cell carcinoma1 Statistically significant survival benefit with tislelizumab plus chemotherapy was observed regardless of PD-L1 status and consistent across all patient subgroups1 Novartis to discuss results of multi-regional RATIONALE 306 study, the seventh positive Phase III trial readout for tislelizumab, with regulatory health authorities Basel, June 30, 2022 — Today Novartis announced results from the Phase III RATIONALE 306 trial showing tislelizumab plus chemotherapy significantly improved overall survival (OS) as a first-line treatment for adult patients with unresectable, locally advanced or metastatic esophageal squamous cell carcinoma (ESCC), regardless of PD-L1 status. Tislelizumab plus chemotherapy demonstrated a median OS of 17.2 months (CI, 15.8-20.1 months) versus 10.6 m

Huhtamaki publishes 2022 Half-yearly Report on July 21, 202230.6.2022 09:00:00 CEST | Press release

HUHTAMÄKI OYJ PRESS RELEASE 30.6.2022 AT 10:00 Huhtamaki publishes 2022 Half-yearly Reporton July21, 2022 Huhtamäki Oyj will publish its 2022 Half-yearly Report on Thursday, July 21, 2022, approximately at 8.30 am Finnish time (EEST). The release and related results presentation material will be available after publishing at www.huhtamaki.com/investors. Teleconference Huhtamaki will arrange a combined audiocast and teleconference on the same day at 9.30 am Finnish time, where the company’s management will present the results. The event will be followed by a Q&A session. The event will be held in English, it can be followed real-time at: https://huhtamaki.videosync.fi/2022-q2 If you wish to ask questions, please dial one of the following numbers 5-10 minutes prior to the call start: Finland Toll: +358981710310 Sweden Toll: +46 856642651 United Kingdom Toll: +44 3333000804 United States Toll: +1 6319131422 Confirmation code for the call is 23337170# An on-demand replay of the audiocast w