Statkraft åpner to nye kraftverk

(Oslo/Vinje/Eidfjord, 31. mai.2022) Statkraft åpner i dag de to kraftverkene Vesle Kjela og Storlia som ligger på hver sin side av Hardangervidda. Kraftverkene vil til sammen produsere strøm til rundt 4000 husstander årlig og viser hvordan vannressursene i tidligere vannkraftutbygginger kan utnyttes enda bedre og gjennomføres med begrensede naturinngrep.

Vesle Kjela kraftverk er det øverste kraftverket i Tokke/Vinjereguleringen, og utnytter fallet fra det regulerte Kjelavatnet på Haukelifjell. Kraftverket har en installert effekt på 8,5 MW, og gir en produksjon på ca. 40 GWh/år.

Storlia kraftverk har samme effekt og produksjon, og utnytter en høydeforskjell på 75 meter mellom Bjoreio og Sysenvatn i Eidfjord kommune og er tilknyttet Sima-reguleringen.

Samlet tilsvarer produksjonen fra de to kraftverkene det årlige strømforbruket til rundt 4000 husstander.

- Kraftverkene er gode eksempler på Statkrafts betydelige satsing på oppgradering av vannkraft i Norge. Vesle Kjela kraftverk og Storlia kraftverk har vært mulig å bygge ved å bruke eksisterende infrastruktur i tidligere utbygginger, ny teknologi og kostnadseffektive metoder gjennom et godt samarbeid med leverandørene, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.

Statkraft har investert mer enn 20 milliarder kroner i norske vannkraftverk siden 2005.

Statkrafts region Sør har ansvaret for drift og vedlikehold av 46 kraftverk etter idriftsettelse av de to nye anleggene. Statkraft reinvesterer i flere store anlegg i området. Rehabilitering av Songa/Trolldalen dammer er ferdigstilt, mens større prosjekter i Kvilldal, Sima, Tokke og Vinje kraftverk pågår. Flere større damrehabiliteringer er under planlegging.

2022 05 Master Statkraft Vesle Kjela og Storlia Film SOME med tekst.mp4 (vimeo.com)

Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4800 ansatte i 19 land.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Knut Fjerdingstad
Pressetalsperson, Statkraft AS
Tel: 901 86 310
E-post: knut.fjerdingstad@statkraft.com

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Millicom increases Tigo Panama ownership to 100%29.6.2022 23:36:16 CEST | Press release

Millicom increases Tigo Panamaownership to 100% Luxembourg, June 29, 2022 – Millicom closed today the previously-announced transaction to acquire the remaining 20% interest in Telecomunicaciones Digitales, S.A. (formerly known as Cable Onda S.A. or “Tigo Panama”) reflecting an exercise of the founders’ liquidity option as provided for in the Shareholders’ Agreement, which was entered into in 2018. As a result, Millicom now owns 100% of Tigo Panama, the leader in Panama’s telecommunications market. For further information, please contact: Press: Yocasta Valdez, Sr. Manager Digital Media & Communications press@millicom.com Investors: Michel Morin, VP Investor Relations Sarah Inmon, Director Investor Relations investors@millicom.com About Millicom Millicom (NASDAQ U.S.: TIGO, Nasdaq Stockholm: TIGO_SDB) is a leading provider of fixed and mobile telecommunications services in Latin America. Through our TIGO® and Tigo Business® brands, we provide a wide range of digital services and product

Kalera Public Limited Company announces its share structure following the business combination with Agrico Acquisition Corp.29.6.2022 16:30:19 CEST | Press release